שיווק דיגיטלי הוא שם כולל למשפחה של אסטרטגיות פעולה, כלים, אנשים ותהליכים, שמטרתם לשפר את הנראות של העסק באמצעים דיגיטליים, ברשת האינטרנט, בקרב קהלי יעד רלוונטיים. עולם השיווק הדיגיטלי מורכב מאינספור ענפים ותתי ענפים, מתודות, שיטות פעולה, דרכי מדידה, ומכיל מושגים שונים ורבים.
אם אתם עושים את הצעדים הראשונים שלכם בעולם השיווק הדיגיטלי, ומעוניינים לשפר את השליטה שלכם בשפה השיווקית, להבין טוב יותר את המצגות והדוחות שאתם מקבלים וגם להצליח להשתלב בשיחת מסדרון שגרתית - הגעתם למקום הנכון. בכתבה הבאה נסקור כמה ממושגי הבסיס בעולם השיווק הדיגיטלי, אלו שיאפשרו לכם להבין את התשתית שעליה מונחת תורת השיווק הדיגיטלי.

קחו לגימה מן הקפה. אנחנו מתחילים.

המרה

הבסיס לכל מה שנדבר עליו מעתה ואילך הוא פעולת ההמרה. המרה היא, למעשה, העברת גולש, צופה, מאזין, מתעניין וכו׳, ממצב בשלות אחד למצב בשלות מתקדם יותר. למה הכוונה? בואו נסקור כמה דוגמאות לפעולות המרה שכאלו.
רישום של משתמש לרשימת תפוצה הוא פעולת המרה, שכן בסופה, גולש שהגיע לאתר, השאיר פרטי התקשרות לצורך יצירת קשר עתידית. הפעולה שהוגדרה כהמרה במקרה הזה היא רישום של אותו הגולש לרשימת התפוצה.
גם רכישה של מוצר או שירות באתר היא פעולת המרה, וכך גם יצירת קשר טלפוני באמצעות האתר, שליחה של מייל, הוספה של מוצר לסל הקניות, לחיצה על כפתור לקבלת פרטים נוספים, ובעצם, כל פעולה שהוגדרה על ידי מנהל המותג כהמרה, בהקשר הזה, יכולה להיות רלוונטית.

יחס המרה

אחרי שהבנו מהי המרה, חשוב שנבין מהו יחס המרה. יחס המרה הוא חישוב המתייחס למנה של חלוקת מספר ההמרות במספר הכולל של החשיפות. כלומר, היחס בין הביצוע בפועל לפוטנציאל.
לדוגמה: אם מתוך 1000 גולשים, 10 גולשים החליטו להשאיר פרטי קשר באתר, יחס ההמרה במקרה הזה הוא אחוז. אם 100 מתוך ה 1000 היו בוחרים להשאיר פרטים, יחס ההמרה היה כבר מזנק ל 10%.
נהוג לייחס יחס המרה טוב לקמפיין איכותי ואפקטיבי. לכל תחום, נישה, וקהל יעד, ישנם יחסי המרה מקובלים, שאם המותג מצליח להתעלות מעליהם, הוא ככל הנראה נמצא במצב של קמפיין אפקטיבי שמשיג את יעדיו.

למעשה, בתהליך שיווק דיגיטלי, אנחנו אלו שמגדירים מה נחשבת להמרה מבחינתנו.

שיפור יחס המרה

אחת מן הפעולות הנפוצות ביותר שמעסיקות עסקים רבים בעולם השיווק הדיגיטלי היא שיפור יחס ההמרה. מדוע? משום שבמקרים רבים, זול הרבה יותר לשפר את יחס ההמרה, מאשר להגדיל את תקציב השיווק, לפנות ליותר גולשים, ולהפוך יותר מהם ללקוחות פוטנציאליים. כך שבעוד שבניהול קמפיינים מסוימים יתמקד הקמפיינר ביצירת חשיפה גדולה יותר לקהלי יעד שונים, במקרים אחרים המיקוד יהיה שיפור ההמרות בקרב אוכלוסיית יעד נתונה.

ערוץ שיווקי

כדי לבנות, להריץ ולנהל קמפיין שיווקי, זקוק המותג לפלטפורמה שתסייע בבניה ובהפצה של המסרים השיווקיים. ערוץ שיווקי הוא מונח המתייחס לאופן שבו פונה המותג אל קהלי היעד שלו. בשנים האחרונות, מתבצע חלק גדול מן השיווק הדיגיטלי של עסקים, באמצעות פלטפורמות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, מייל, מנועי החיפוש ועוד. בלא מעט מן המקרים, יבחר בית עסק לשווק לקהל לקוחותיו, כאשר הוא עושה שימוש במקביל ביותר מערוץ שיווקי אחד.

שיווק בדחיפה

את ערוצי השיווק השונים ניתן לחלק, באופן כללי, לשני תחומים דיכוטומיים: שיווק בדחיפה ושיווק במשיכה.

שיווק בדחיפה הוא מונח המתייחס לאינטראקציה שמבצע בית עסק עם קהל הלקוחות הפוטנציאליים שלו, ביוזמתו של העסק עצמו. היתרון הגדול של שיווק בדחיפה הוא העובדה שהוא מאפשר להגיע גם אל קהלי יעד שביוזמתם לא היו פונים אל בית העסק, אם בגלל חוסר היכרות עם המותג, ואם בגלל שכלל לא היו מודעים לכך שהם זקוקים למוצר או שירות המוצעים להם על ידי המותג.

החיסרון המשמעותי של שיווק בדחיפה, הוא רמת הבשלות הנמוכה יחסית של הגולשים אליהם פונה המותג. מאחר שהפניה מתבצעת ביוזמת בית העסק, היא לא מעט פעמים מתבצעת בשעה שלא נוח לגולש לייצר אינטראקציה מול המותג, וכשהוא לא יכול לקבל את ההחלטות הנדרשות כדי להמשיך בהתקשרות מול המותג.

שיווק במשיכה

שיווק במשיכה הוא הצד המשלים של שיווק בדחיפה. בשיווק במשיכה מי שאחראי על יצירת האינטראקציה בין הלקוח הפוטנציאלי למותג הוא הלקוח הפוטנציאלי. על פניו, מדובר כאן בערוץ שיווקי הרבה יותר אפקטיבי. כאשר הלקוח הפוטנציאלי הוא זה שיוזם את הפניה למותג, הוא עושה זאת אחרי שהוא משוכנע שהוא מעוניין באינטראקציה כזו, ובזמן ובמקום שנוחים לו לצורך כאן.

החיסרון של שיווק במשיכה הוא העובדה שלא כל שירות מתאים לשיווק בצורה כזו. כאשר הגולש כלל אינו מודע לכך ששירות כזה אכן קיים, פחות סביר שיבצע חיפוש ביוזמתו אחר שירות כזה.

שיווק במייל

אחד מערוצי השיווק הוותיקים ביותר, ויחד עם זאת, עדיין האפקטיביים ביותר, הוא ערוץ המייל. בערוץ השיווקי הזה, מתבצעת האינטראקציה עם הלקוח הפוטנציאלי באמצעות דיוורים של מסרים שיווקיים במייל. הייחודיות של ערוץ השיווק הזה מתבטאת בכך שלמייל מיוחס קשב אחר של הגולש. הוא לרוב יפתח את המייל ויסקור אותו כאשר הוא פנוי מבחינה נפשית לקבלת מסרים - גם שיווקיים.
ערוץ השיווק הזה כפוף להנחיות וחוקים, ובהם חוק הספאם. המגבלות השונות מאלצות עסקים שעושים שימוש באפיק הפרסומי הזה, לדאוג שמרכיבים שונים יוטמעו בקמפיין, למשל האפשרות עבור הגולשים להסיר את עצמם מרשימת התפוצה של המותג.

היתרון הגדול בערוץ השיווק הזה הוא היכולת לשלב בין פרסונליזציה ובין אוטומציה. ערוץ המייל מאפשר שליחה של מיילים אוטומטיים רק ללקוחות שעונים על קריטריונים מסוימים. במקרה שהלקוח מייצר אינטראקציה ומגיב למייל, ניתן להמשיך בפעילות אנושית.

קידום אורגני

נהוג שהמושג קידום אורגני מתייחס אל מנועי החיפוש השונים, ובפרט למנוע החיפוש של גוגל. יחס עם זאת, הביטוי אורגני משמש לא מעט גם בערוצי שיווק נוספים.
קידום אורגני הוא אוסף של פעולות שמבצע המותג במטרה לדרג את עמודי האתר שלו בדפי תוצאות החיפוש של מנוע החיפוש, באופן טבעי. זאת, עבור חיפושים רלוונטיים של גולשים.
בתהליך של קידום אורגני מתכנן המותג באמצעות מחקר מילות מפתח, באילו ביטוי חיפוש הוא מעוניין למקד את תהליך הקידום, ולמעשה, מתי הוא ירצה להופיע בדפי תוצאות החיפוש, ואיזה מן התכנים באתר לדעתו מתאים לכל שאילתת חיפוש כזו.
נהוג להחשיב את ערוץ הקידום האורגני לאחד הערוצים האפקטיביים ביותר בראיית עלות תועלת. הלידים המתקבלים בערוץ הזה הם לרוב הלידים האיכותיים ביותר, שכן הגולשים מחפשים בעצמם וביוזמתם את השירות שמציע המותג.

החיסרון הגדול של קידום אורגני הוא העובדה שמדובר בתהליך מתמשך, לפעמים גם כזה שנמשך שנים, ואשר עבורו לא ניתן להבטיח תוצאות מדויקות.

תהליך האופטימיזציה של האתר לדפי תוצאות החיפוש - SEO - או Search Engine Optimization הוא תהליך טכני במהותו, שמטרתו ביצוע שיפורים שונים שיהפכו את האתר לקריא יותר ומובן יותר בעיני מנועי החיפוש השונים. דוגמאות לשיפורים כאלו הם טיוב תגיות מטא, שיפור מהירות הטעינה של עמודי האתר, בניית היררכיית ניווט נכונה באתר, שיפור מבנה כתובות ה - URL באתר, טיוב ההטמעה של תמונות באתר ועוד.

קידום ממומן

בניגוד לקידום האורגני שמטרתו שיפור המיקומים של המותג בדפי תוצאות החיפוש באופן שהוא לכאורה טבעי, הקידום הממומן מאפשר השגת תוצאות מיידיות באמצעות תשלום על כל חשיפה כזו ללקוחות. מותג שמעוניין להופיע בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים יכול לפעול בתצורה של הצגת מודעה עבור גולשים רלוונטיים, ותשלום עבור כל הקלקה של גולש כזה.

היתרון הברור והבולט של קידום ממומן במנועי החיפוש, הוא העובדה שהוא מיידי, לא דורש השקעה גדולה בתשתית, ומתאים גם לעסקים שעדיין לא צברו ותק. החיסרון הגדול הוא שחלק מן הגולשים יכולים להביע אמון מופחת בתוצאות ממומנות ולא טבעיות.

מושגים בשיווק דיגיטלי - שיווק במייל, B2B, B2C ועוד

שיווק B2B

כאשר קהל היעד של עסק הוא שיווק לעסקים אחרים, נהוג לקרוא לשיטות השיווק שבהן ינקוט בשם B2B - Business To Business. לשיווק בין עסקים ישנם מאפיינים ייחודיים כמו תהליך קבלת החלטות שונה באשר לביצוע הרכישה, טרגוט של אנשי המפתח הנכונים שיכולים לחולל את העסקה, יצירת תוכן שמותאם לעסקים ולא ללקוחות פרטיים, תמחור מתאים ותנאי תשלום שרלוונטיים לעסקים שונים, ועוד.

שיווק B2C

בניגוד לשיווק בין עסקים, B2C הוא מושג המתייחס לשיווק של עסקים ללקוחות פרטיים Business To Customers. בתהליך שיווק כזה, המסרים, הטרגוט, ההפקה של מודעות ותכנים, כולם מותאמים ללקוחות פרטיים, על כלל האילוצים שלהם.

שיעור הקלקה

בעולמות של קמפיין ממומנים וכן של קידום אורגני, נהוג להתייחס למושג הנקרא שיעור הקלקה. זהו מונח המתייחס למנה שבין מספר הלחיצות שביצעו לקוחות פוטנציאליים על כפתור או קישור נתונים, ובין כלל החשיפות של לקוחות כאלו לכפתור או הקישור בפרק זמן נתון.

פעמים רבות, המאמץ העיקרי המושקע במהלך קמפיין שיווק דיגיטלי, הוא שיפור יחס ההמרה הזה, על מנת לייעל את הקמפיין ולהפוך אותו לרווחי בראיית עלות תועלת. יחס המרה טוב ואיכותי יכול לשפר לאין ערוך את ההחזר על ההשקעה בקמפיין.

PPC

מודל PPC - או בצורה מפורשת Pay Per Click הוא מודל פרסומי שבו המפרסם משלם סכום נתון וידוע מראש עבור כל הקלקה של גולש על מודעת הפרסום. מודל כזה מאפשר מחד למנהל הקמפיין לשלוט בהוצאות שלו, ולייצר יחס ישיר בין סכום ההוצאה לכמות הגולשים שהביעו עניין במוצר, אך מצד שני, בהעדר טרגוט נכון של קהל יעד, המודל הזה עלול להפוך לבזבזני, לא יעיל ולא להחזיר את ההשקעה שבו.

PPA

מודל Pay Per Action הוא מודל משלים ל - PPC ובו משלם מנהל הקמפיין רק כאשר מבוצעת פעולה מורכבת יותר, כזו שהוגדרה מראש. פעולה כזו יכולה, למשל, להיות הצטרפות אל מועדון הנחות, השארת פרטים בטופס, שיתוף המודעה, כתיבת ביקורת ועוד. היתרון שבקמפיין מבוסס פעולה הוא שהתשלום מבוצע רק עבור פעולות שבאמת משפרות את הסיכוי להפוך את הגולש ללקוח. החיסרון הגדול הוא התשלום הגבוה יחסית שנדרש מנהל הקמפיין להעביר לפלטפורמת הפרסום.

PPL

מודל Pay Per Lead הוא מודל שבו התשלום מבוצע כנגד פרטי קשר של מתעניינים בשירות או במוצר. באופן כזה, מבטיח לעצמנו המפרסם כי הוא זוכה ליצור קשר עם אנשים אמיתיים אשר מעוניינים בשירות או במוצר שהוא מציע. מנגד, לא מעט פעמים, מוכרי לידים אינם טורחים לטייב את רשימות הלידים שלהם, ואלו הופכות להיות כר פורה לטרולים וספאמרים.

ROI

זהו, אולי, המושג החשוב ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי. מאחר ששיווק דיגיטלי הוא אופרציה מורכבת, שדורשת תשומות, עובדים, התנהלות מול ספקים, ביצוע גביה מלקוחות, והפעלה של פלטפורמות שונות, חשוב מאוד שהמותג יבין כי האופרציה כולה השתלמה לו בסופו של יום. המונח Return On Investment מתייחס לרווח שיכול המותג לייצר, ביחס להשקעה שביצע באיזור שיווקי נתון.

לסיכום

יש עוד המון מושגים מעולם השיווק הדיגיטלי, אולם אלו שהצגנו כאן בהחלט יכולים להוות תשתית טובה לקיום שיחת מסדרון ראשונה :)

מתעניינים בקורס שיווק דיגיטלי או בקורסים נוספים? לחצו על שם הקורס לסילבוס המלא:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה