עולם ה-UI UX הפך לנושא מאוד מבוקש ופופולרי בשנים האחרונות. זאת בעקבות העובדה שהוא חלק בלתי נפרד מעולמות הדיגיטל והייטק בכל מה שקשור לפיתוח מוצרים ועיצוב גרפי: תוכנות, אפליקציות, אתרים ועוד. במאמר הבא אשים את הפוקוס על המונח UX – User Experience (בתרגום חופשי: חווית משתמש). אספר ממה תהליך זה מורכב וכיצד מאפיינים אותו.

הסבר על UX וכיצד מבצעים אותו

UX - ראשי התיבות של צמד המילים User Experience, ובעברית: חווית המשתמש. המונח מאגד בתוכו את כל מה קשור לרגשות של המשתמש, מה הוא מרגיש, חווה ועושה בזמן השהייה או השימוש שלו במוצר. זה יכול להיות אתר, אפליקציה, תוכנה, ואפילו שירות.

לצורך הדוגמה, אם אשתמש באפליקציה כלשהי, ומספיק שארגיש שהמוצר אינו מספיק טוב (וברוב המקרים – זה כלל לא יהיה באופן מודע או שלא אוכל להצביע באופן ממוקד מה מפריע לי), אני אעבור לאפליקציה הבאה שנמצאת ב-Google Play. לכן, הדרישה עבור אנשי UX רק הולכת וגדלה בשנים האחרונות, כל חברה וארגון שמפתחת מוצרת יודעים שהם חייבים לשים דגש על תחום זה, על מנת שהם יצליחו עם המוצר שלהם.

הסבר מלא על הבדל בין UX טוב לבין אחד שהוא פחות טוב

בעידן של היום, קיימות אינספור אפשרויות לכל אפליקציה, מוצר או אתר. והתחרות היא מאוד גדולה, ברגע שמוצר מסוים לא מוצא חן בעינינו, נוכל לעבור בקלות למתחרים הבאים שלהם. לכן, כל חברה שמפתחת מוצר דיגיטלי, חייבת לעשות זאת ביד רמה ולשים את הדגשים העיקריים שלהם על הפיתוח, השיווק וחוויית המשתמש.

הרי היום, בשביל לפתח מוצר, לא צריך רק מתכנתים מוכשרים ואנשי QA שיעשו את עבודתם נאמנה, אלא מערך שלם של אנשי שיווק, תוכן ובמיוחד עיצוב, שמכיל בתוכו את אנשי ה-UX.

חשוב לדעת – אפיון חווית משתמש זה לא רק עיצוב מוצר דיגיטלי מסוים, אלא גם להתחשב בכל התהליך הנלווה אליו, שקשור לרגשות, יעילות וכיף, שנוצר בין המשתמש לבין המוצר.

האם כבר הבנתם כמה חשובים אנשי ה-UX? אבל מה זה בכלל אומר בפועל? כל איש UX, לא משנה אם מדובר בג'וניור שאחראי על אפליקציה קטנטנה או על איש UX עם ניסיון של עשר שנים, יצור את התהליך הבא ברגע שהוא מעצב את אפיון חווית המשתמש של מוצר, אפליקציה, תוכנה או כל דבר אחר:

  • למה – Why
    למה שהיוזר או המשתמש כלל ירצה לבצע שימוש במוצר? מהם המניעים שלו על מנת שהוא יוריד, ירכוש או ישתמש בו? לדוגמה, אני ארצה לערוך תמונה מסוימת בנייד, לשם כך, אצטרך אפליקציה שתוכל לעזור לי בכך.
  • מה What
    מה בפועל אוכל לעשות עם האפליקציה שאני אוריד? כמה היא תהיה יעילה עבורי? מה הן הפונקציות שיהיו שם? אם אכנס שוב לדוגמת האפליקציה לעריכת תמונות, אני בטח ארצה לדעת האם אפשר לרטש שם את התמונה, לשנות את הצבעים לשחור לבן ולחדד את הנראות שלה.
  • איך – How
    זהו החלק האחרון וייתכן שהוא החשוב ביותר, פה מדובר על 'איך' יציגו לנו את הפעולות שנרצה לבצע. כמה נגישה ונוחה תהיה לי האפליקציה לעריכת תמונות? האם באמת כפתורי המעבר שם נוחים? כמה היא תהיה אסתטית ויפה? האם הצבעים שלה אגרסיביים או חודרניים מדי בשבילי?

אלו שלושת היסודות עליהם נשענת תורת ה-UX/UI, אך מדובר בהרבה מעבר לכך. כל איש UX, צריך להכיר את קהל היעד של המוצר אותו הוא מאפיין, יש שיגידו שאנשי UX הם הפסיכולוגים של עולם ההייטק והדיגיטל, הם מבינים במיקרו-אספקטים ומאקרו-אספקטים בתחום העיצוב; הם יכולים לדעת שאם צבע של כפתור מסוים באתר יהיה כחול במקום ירוק, זה ישפיע על החלטת הלקוח האם לרכוש את המוצר בו הם מעוניינים, וזהו רק קצה הקרחון!

ממה מורכב UX?

אז אחרי שהסברתי לכם את התהליך שעובר כל צוות אנשי UX, חשוב שתדעו שגם ממה מורכב למעשה ה-UX:

  • Feel and Motion:
    מה קורה במסך בזמן הגלישה או השימוש בו, מה מתרחש במעברים בין התצוגות השונות.
  • אסתטיות:
    נקי בעין זה נקי בראש, וכשאנחנו משתמשים במוצר מסוים, כיף לנו ההרגשה שהוא אסתטי, נראה טוב, נעים לעין. זה יכול להתבטא בפונט שממש נאהב, צבעים נכונים, צורות ועוד.
  • שימושיות:
    כמה קל לכם עכשיו להזמין סושי מאפליקציה של הזמנת אוכל?
    האם נוח לי לרכוש נעליים באיזה מבצע שראיתי באתר מסוים?
    כל מה שקשור לביצוע פעולות, מילוי פרטים וזרימה נכונה של המערכת.
  • אמינות:
    אמינות זה הכל היום, במיוחד כשיש אינספור מתחרים ואתרים חובבנים בתעשייה, לכן, חשוב שתשדרו שהמוצר שלכם הכי אמין שקיים ולהימנע מהטעויות.

קורס עיצוב גרפי במכללה שלנו, שם דגש על עצום על למידה של תחום UI/UX, כי כיום הדרישה עבור אותם מעצבים היא עצומה. ומעצב שישלוט ביד רמה בתחום זה, יוכל להגיע לתוצאות מרהיבות ולהרשים כל מעסיק עתידי באשר הוא.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה