לא משנה איפה הסתובבנו בשנים האחרונות, נדמה שהמילה "סייבר" נזרקת פשוט לכל עבר. זה לא מפתיע, על פי עיתון דה מרקר ישראל נחשבת למעצמה בתחום, ונראה שההישג הזה רק הולך ומתעצם עם השנים.

סודות המקצוע שמורים רק לאלו שנמצאים בפנים, ועם זאת אנחנו נדגיש שכל אחד שרוצה, עם מספיק רצון והתמדה יכול ללמוד אותם. מנהל אבטחת מידע הוא שומר הסף של הארגון. אבל שלא כמו השומר בכניסה לקניון למשל, בסייבר האיומים הם חמקמקים, מתוחכמים ולא כולם בארגון בכלל מודעים אליהם. חשבו עליו כעל "שומר דיגיטלי" - מבטיח שהכל יתנהל בצורה חלקה תוך סיכול ומניעת איומי ההאקרים. אם חיפשתם לעסוק במקצוע משמעותי, כזה שתקבלו בו אחריות ענקית ותקומו כל בוקר עם הידיעה שאתם בשליחות, התפקיד הזה תפור עליכם. אפשר לקרוא עוד על קריירה בסייבר ואבטחת מידע כאן.

הגדרות תפקיד: מה עושה מנהל אבטחת מידע (CISO)?

אז אפשר לומר שמנהל אבטחת מידע הוא האחראי לכל ענייני הסייבר בארגון. הוא זה שאחראי על מערכות האבטחה, ועל כל אחד מהמחשבים שאיתם הארגון עובד. עם זאת, הוא רק בעל האחריות, ולא תמיד הוא שזה שמבצע את העבודה בשטח. הרי כמו ששמתם לב שם התפקיד הוא מנהל אבטחת מידע - הכוונה היא שהתפקיד שלו הוא להיות רק הפקח הראשי, שפשוט דואג לכך שהארגון יהיה בטוח יותר.

אז איך זה עובד בתכל'ס? למנהלים יש כמה תחומי אחריות: ייעוץ למקבלי ההחלטות בארגון (מנהלים אחרים, סמנכ"לי כספים, CTO ועוד), שיתוף עדכוני אבטחת סייבר חשובים עם צוותי העבודה, התקנה ותפעול שוטף של מערכות הגנה שונות, רכישה של פתרונות טכנולוגיים, הערכת סיכונים ואיומים פוטנציאליים בזירה ועוד.
חשוב להבין שכחלק מהעבודה השוטפת, מנהל האבטחה חייב תמיד להישאר עם היד על הדופק ולעקוב אחרי טכנולוגיות חדשות ועדכונים שוטפים על המערכות שכבר משתמשים בהן.

שגרת היום בתפקיד מנהל אבטחת מידע בארגונים

שגרת היום כוללת כתיבת נהלי אבטחה לעובדים בארגון, הכנת אסטרטגיות מקצועיות להתמודדות עם איומים בחברה, כתיבת מסמכי תכנון ואיתור בלתי פוסק של טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יותר בשוק. כדי להיות הכי טובים בתפקידכם, תצטרכו להיות בעלי שליטה טובה בתפקיד של כל חלק בארגון, ולהבין איך ליישם אצל העובדים את הפתרונות בצורה הטובה ביותר - כדי לשמור עליו נקי מסכנות ואיומים.

אם ניחשתם שמדובר בתפקיד יוקרתי, ניחשתם נכון! זה תפקיד שכולם מסביב מעריכים, ובצדק - הוא מאתגר ודינמי מאוד, אך יחד עם זאת מספק ובעל חשיבות רבה לכל הגורמים בסביבה.

 מנהל אבטחת מידע

למה אבטחת מידע היא נושא כל כך חשוב בארגון?

קרה לכם פעם שהורדתם קובץ מהאינטרנט, ואז חטפתם "התקף לב" קטן כשגיליתם שבעצם הורדתם וירוס? אם זה קרה לכם, אולי הנזק למחשב שלכם התבטא בכך שהמחשב היה יותר איטי, נתקע המון או במקרה הגרוע יותר - המחשב כלל לא תפקד בצורה תקינה. עכשיו דמיינו שזה קורה בתאגיד גדול, או אפילו בארגון של כמה עשרות עובדים.
במצב כזה, המשמעות של וירוס/פריצה למחשבי הארגון היא הפסד כספי וסכנת חשיפה למסמכים הכי רגישים. הנזק עלול להיות עצום ואם נדבר קצת בנתונים: הפורום הכלכלי העולמי מעריך שעלות הנזקים של פשעי הסייבר בעולם לארגונים היא 445 מיליארד דולר בשנה.

וזה לא הכל - חשבו על כך שבזמן שעשרות מחשבים של ארגון מושבתים בבת אחת, העובדים עדיין צריכים לקבל שכר על עבודה שלא היו יכולים לבצע במשך כמה שעות או ימים.
זאת בדיוק הסיבה שמנהלי אבטחה בארגונים נוטים להיות מתוגמלים בשכר גבוה: הם עוזרים למנוע נזקים ששווים המון כסף לארגון.

אם זה נשמע כזה טוב, אז מה הקאץ'? ככל שהשנים עוברות, האיומים הופכים להיות מורכבים הרבה יותר והמחסור באנשי אבטחת מידע שיודעים איך לטפל בהם - הולך ופוחת. מצד שני, הטכנולוגיה רק הולכת ומתקדמת ואיתה מגיעות גם "הזדמנויות" או פרצות חדשות להאקרים. זה מאפשר להם לתקוף מזוויות נוספות, בדרכים חדשניות ויצירתיות - ובמיוחד הבינה המלאכותית שתופסת תאוצה בקצב מסחרר. רק מי שיצליח לחשוב צעד אחד קדימה מהאויב, ינצח. זאת בדיוק המלחמה המתמדת שמנהלי אבטחת מידע נלחמים בה יום יום.

מה צריך ללמוד כדי להיכנס לתפקידי אבטחת מידע?

כדי להתקבל לעבודה בתחום, צריך לשלוט באופן מלא בכל הפתרונות והכלים השונים ולהיות בעלי ניסיון מעשי בתחום הסייבר. רוב המעסיקים בארגונים מחפשים מנהלים שצברו לימודים וניסיון בתחום הסייבר, מדעי המחשב או הנדסת תוכנה. אולי הדבר הכי חשוב, הוא עדכניות הידע - מנהל אבטחת המידע חייב לשלוט בתוכנות חדשות ובפתרונות המתקדמים ביותר. זכרו: מי שנמצא יחד עם שומרי הסף במעקב על התקדמות הטכנולוגיה ודרכי פריצה חדשות, הוא לא אחר מאשר האויב.

כמה תרוויחו?

על פי סקר השכר הגדול של אתר Alljobs, העוסקים בתפקיד זוכים לשכר מתגמל בשוק. השכר הממוצע של מנהל אבטחת מידע נע בין 10-40 אלף ש"ח בחודש (ברוטו), כאשר גורמים רבים עשויים להשפיע עליו דרמטית, כשהעיקרי שבהם הוא הניסיון. הנה ממוצע השכר לפי שנות הניסיון בתפקיד (נכון לשנת 2023):

  • 0-1 שנות ניסיון - 12,817 ש"ח
  • 2-4 שנות ניסיון - 20,339 ש"ח
  • 5-8 שנות ניסיון - 28,333 ש"ח
  • 9+ שנות ניסיון - 35,714 ש"ח

*כל הסכומים הם במונחי ברוטו

מוכנים לצלול לאחד התחומים החמים של 2024?

אנחנו ממליצים להתחיל ללמוד צעד אחר צעד בקורס הסייבר ואבטחת המידע שלנו, שם תמצאו כלים מקיפים בתחום הסייבר והבינה המלאכותית שיעלו אתכם על מסלול ההצלחה! הקורס מתאים גם למי שאין לו רקע קודם בתחום הסייבר, ונחשב למתקדם והיישומי ביותר בתחום - להזנקה שלכם למקצועות הסייבר ואבטחת המידע. גם כשמדובר בתפקידים בכירים, זכרו שכל מומחה היה פעם מתחיל - כל מה שתצטרכו הוא להתחיל בצעד הראשון, ועם הליווי הנכון, גם ההצלחה שלכם תמריא במהירות.

מתעניינים בקורסים נוספים? לחצו על שם הקורס לסילבוס המלא:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה