אם אתה לא בדיגיטל – אתה לא קיים – אין ספק שכל בעל עסק שמע את המשפט הזה אינספור פעמים בעשר השנים האחרונות. אנו עדים למהפכה עצומה בעולם השיווק והפרסום, אם בעבר רק בתי עסק גדולים יכלו לפרסם את עצמם ברדיו, כרזות ובטלוויזיה. היום חוקי המשחק השתנו, כיום, גם בתי העסק הקטנים ביותר יכולים לעשות זאת בתקציב נמוך (באופן יחסי) ולהגיע לקהל היעד שלהם.

אז בין אם אתה עצמאי שרוצה לפרסם את עצמו, אחד שרוצה להיכנס לתעשיית השיווק או בעל עסק שרוצה להבין מה אנשי הדיגיטל שלו עושים – הכתבה הזאת במיוחד בשבילך.

סיפור קטן שמסביר הכל

זה מזכיר לי שיחה מסוימת שהייתה לי לפני שנתיים, רציתי לקנות משקפיי ראייה ועשיתי סיבוב בדיזינגוף סנטר. המחירים לא היו יותר מדי זולים, בסופו של דבר, הגעתי לקומה השלישית, לסמטה שהיא קצת פחות פופולרית משאר המקומות בקניון. לאחר שהסתכלתי על המחירים, הבנתי שהוא משמעותית זול מאחרים. בעל החנות היה אדם יחסית מבוגר, שאלתי אותו: תגיד, למה אתה לא מפרסם את עצמך איפשהו? הרי המחירים שלך באמת נוחים!, פרצופו היה זעוף קצת והוא ענה לי: נראה לך שיש לי סכומים להשקיע על פרסום ברדיו עכשיו? תוך כדי שהוא מגיש לי את הפלייר שלו.

אמרתי לו שהמחירים שלו זולים משאר הרשתות הגדולות, ולכן יש לו יתרון על פניהן, והכי חשוב – הסברתי שהוא יוכל להיעזר בשיווק בפייסבוק, אינסטגרם או PPC בגוגל. ובכך יגיעו אליו לקוחות חדשים. הפניתי אליו זוג חברים עם סוכנות דיגיטל, נוצר ביניהם קשר טוב ומאז הם מלווים אותו בהמון תהליכים וגרמו לו להגדיל את ההכנסות שלו.

המסקנה שלי מהסיפור הזה – כל בית עסק או ארגון יכולים להגיע לקהל היעד שלהם דרך הדיגיטל, ייתכן שזה בגלל שאנחנו מאוד מכורים למכשיר שבכף היד שלנו או שאנחנו לא יכולים להתנתק מהדיגיטל. כך שנוצרה סיטואציה שלגשת לאנשים בפלטפורמות של פייסבוק או גוגל, הרבה יותר נוחה, משמעותית והגיונית משאר הפרסומים (פליירים, כרזות, רדיו או טלוויזיה).

לקורס שיווק דיגיטלי אונליין Live >>

המושגים שאתם חייבים להכיר

PPC -

ראשי תיבות: Pay Per Click, מכירים את זה כשאתם מחפשים מונח מסוים בגוגל? לדוגמה 'פיצה', והתוצאות הראשונות שמופיעות הן הפרסום הממומן שמופיע בגוגל, לצד כל מודעה יהיה רשום את המילה Ads בקטן.

על כל לחיצה שאתם מבצעים, הבעלים של האתר/בית העסק יצטרך לשלם על כך לגוגל. כשלאחר הלחיצה יובילו אתכם לרוב לעמוד הזמנה, מכירה או כל דבר אחר. כל הניהול של המערכת הזאת מתבצע ב-Google Ads. בה אתם יכולים להגדיר מה המקסימום שתרצו לשים על כל הקלקה, אילו מילות מפתח יחוברו אליו (זאת אומרת, מה הגולש יצטרך לרשום בשורת החיפוש על מנת שהפרסומת תגיע אליו) ועוד שאר אלמנטים ואלגוריתמים.

מדובר באחד מסוגי הפרסום האיכותיים ביותר, כיוון שמי שבאמת מחפש מונח או ביטוי מסוים בגוגל, ככל הנראה נמצא בכוונת רכישה מאוד גבוהה.

SEO

ראשי תיבות: Search Engine Optimization, לצד תוצאות החיפוש הממומנות בגוגל, ישנן גם את התוצאות האורגניות, המשמעות היא שהן לא ממומנות, כלומר, אין צורך להשקיע עליהן כסף מלבד על האיש שמבצע את המחקר או על כתבות שיושבת באתרים אחרים בצד ג'. לרוב מי שמחפש מונחי חיפוש יגיע ותמיד ילחץ על התוצאות הראשונות, המחקרים מראים ומוכיחים ש-90% מהגולשים ילחצו על התוצאות האורגניות הראשונות.

אז רגע, מה קורה עם הממומן? קודם כל, ישנם המון אנשים שמעדיפים ל'לדלג' על התוצאות הממומנות ולקפוץ לאלו שמופיעות אחר כך, ושנית, ישנם המון מונחים מפתח שאין להם תוצאות בחיפוש הממומן בגוגל. על מנת להגיע לראש התוצאות, יש להשקיע המון בתכני האתר, להשתיל שם את מילות המפתח הנכונות, בכמויות הנכונות, זאת אומרת, אם אני ארצה שחנות נעליים תעלה בתוצאה הראשונה, זה לא יעבוד לי אם אני סתם אכתוב בפסקה אחת: נעליים אדידס, נעליים נייק, נעליים פומה ואעשה לזה קופי פייסט בלי סוף.

המנוע של גוגל חכם, והוא יודע אם האתר איכותי או לא איכותי, כמו כן, הוא גם 'מקשיב' לתוצאות הגולשים, ככל שגולש נכנס לתוצאת חיפוש ושוהה באתר יותר זמן, כך יש סיכוי רב יותר שהתוצאה תקפוץ לראש התוצאות.

KPI

ראשי תיבות: Key Performance Indicator, אנלטיקה זה שיווק בדיגיטל ושיווק בדיגיטל זו אנליטיקה. כמעט כל מושג שנבדוק (לא משנה איזה) יצטרך להתבצע בצורה מדידה והגיונית. כיוון שמדובר בהוצאות כלכליות, כך נוכל לדעת במדויק כמה הוצאנו, כמה הרווחנו, מה פועל טוב יותר ומה פחות.

ROI

ראשי תיבות: Return on investment, בכל מהלך שוויקי שתבצעו במהלך חייכם עליכם לדעת כמה כסף הוצאתם וכמה הכנסתם (ממליץ לעשות זאת גם בחיים הפרטיים שלכם). זוהי משוואה די פשוטה, אם לצורך העניין אני יודע שבשביל למכור חולצה ב-150 ₪, אני אצטרך להוציא תקציב פרסומי (באופן ממוצע) של 100 ₪ (כולל קליקים שלא הובילו למכירה בסופו של דבר), ייצור של 10 ₪ ועוד כמה שקלים עבור המשלוח – ייתכן והרווח לא כזה גדול.

לכן, חשוב מאוד לדעת כיצד לפרסם כל מוצר, מתי העלויות טובות, מתי הן נמוכות וכמובן – עד כמה קהל היעד שלי איכותי ובסופו של דבר יקנה אותו. לא מספיק שהוא רק ייכנס לעמוד הנחיתה ויביע עניין, אלא אם יהיה עם כוונת רכישה אמיתי.

הערה קטנה – במקרים מסוימים ההשקעה נחשבת במונחי שיווק או פרסום ובמקרים אחרים היא מדברת על הסך הכולל של ההוצאות (ייצור, משלוח, הכשרת משרדים וכו' וכו'). זה משתנה בהתאם בין חברה לחברה.  במקרים מסוימים, מונח זה יכול להיקרא ROAS (Return on Ads Spend).

CPA

ראשי תיבות: Cost Per Action, המשמעות היא – מהי העלות עבור הפעולה שיבצע הלקוח. כמובן שזה תלוי בהגדרה שלנו, ההקלקה יכולה להיות על פוסט ממומן בפייסבוק, או שההקלקה תביא את הגולש לעמוד נחיתה? או שבכלל הכוונה שלנו שיקפוץ טופס לידים?

*טופס לידים – מילוי פרטים על מנת שנוכל ליצור קשר עם הלקוח על מנת להמשיך את מסע המכירה שלנו עבורו.

A/B Testing

היתרון הגדול בעולם הדיגיטל – שהכל מדיד. לפני שאנחנו מעלים קמפיין, אין לנו מושג אם הקריאייטיב (נוסח המודעה, העיצוב וכו') יעבדו. לכן, נוכל לבחון זאת. על קהלים כמעט זהים, נוכל לבחון שתי מודעות שונות. וכך המערכת של פייסבוק תוכל להגיד לנו מה עובד טוב יותר (ומה פחות). הליך זה למעשה יעזור לנו לדעת איפה כדאי להשקיע את שאר התקציב הפרסומי של אותו הקמפיין.

CTR -

ראשי תיבות: Click Through Rate, זהו היחס בין האנשים שהקליקו על המודעה שלנו לבין אלו שצפו בה. נניח ופרסמנו מודעה והיא נחשפה ל-20,000 אנשים ו-900 אנשים הקליקו עליה. זאת אומרת שיחס ההמרה שלנו עומד על 4.5 אחוז.

CTA

ראשי תיבות: Call To Action, ההנעה שלנו לפעולה, מודעה ברשתות החברתיות יכולה להיות משובחת, עם קריאייטיב מחוכם או משעשע, עם עיצוב מרהיב, אך אם לא תהיה לה קריאה לפעולה, אחוז ההקלקות של המודעה ירד באופן משמעותי.

דוגמאות קלאסיות ל-CTA:

  • להרשמה עכשיו
  • כנסו לאתר
  • הירשמו עכשיו
  • לפרטים נוספים
  • להרשמה לניוזלטר
  • לקנייה עכשיו

Pixel

מדובר על שורת קוד שאנחנו יכולים להכניס לכתבות בלוג, לאתר, לעמודי נחיתה או נכס דיגיטלי שיש לנו. הקוד הזה למעשה מאפשר לנו לעקוב לאחר הפעילות של הגולשים שלנו, הוא אוסף לנו דאטאות ומידע שונה על הגולשים שלנו.

לאחר שאנחנו אוספים את אותן הדאטאות (זה נעשה בצורה מתוחכמת למדי, מבלי שזה נחשף אלינו ישירות), נוכל לפנות אל אותו הקהל בפייסבוק. כך שאנחנו נוכל ליצור מסע שיווקי חכם עבור הלקוחות שלנו, לדוגמה:

לקוח מחפש מונח מסוים בגוגל >> מקליק עלינו >> קורא כתבה מסקרנת/בודק את המוצר שלנו >> לא מבצע רכישה בסופו דבר >> אנחנו פונים אליו בפלטפורמה אחרת >> הוא מקליק שוב >> מבצע רכישה.

Re-marketing –

פירושו כשמשמעו – ''שיווק חוזר'', אם נרצה לתרגם את זה באופן ישיר. כמעט כל לקוח עובר סוג של מסע עד שהוא רוכש מוצר או מגיע לתובנה שבית העסק או הארגון כיוון אליו. תחשבו על זה, כמה פעמים ראיתם פרסומות חוזרות על הפיד שלכם בפייסבוק או באינסטגרם מאותה חברה? לעיתים זה מגיע לעשרות פעמים. לעיתים לא מדובר גם בלקוח שטרם ביצע קנייה, אלא אחד שכבר קנה באותו האתר, ובזכות המידע שיש לנו כבר, אנו נוכל לפרסם לו שוב.

וזוהי בדיוק המטרה כשמפרסמים לך מוצר, איש הדיגיטל שאחראי על אותם קמפיינים עושה זאת במכוון, הוא עושה את הדאטא עליך דרך הרשמה שביצעת בעבר (בין אם זה לניוזלטר או לאתר שלהם), אם רכשת בעבר באותו אתר, אם אתה לקוח קבוע שלהם או אם אפילו התעניינת ברמה הכי גבוהה שיש וממש רגע לפי שהעברת את אמצעי התשלום התחרטת.

כשמבצעים רימרקטינג, חשוב לעשות זאת בצורה מאוד חכמה, עם קריאייטיב איכותי ותובנות חדשות עבור השירות או המוצר שאותו אתם רוצים למכור.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה