ייתכן, שללא תחום בדיקות התוכנה, רבים מהמוצרים שאנחנו מכירים כיום לא היו שורדים. אם לא כולם. תפקידם של אנשי ה-QA הוא לוודא שכל מוצר שיוצא לאוויר בצורה המושלמת והטובה ביותר (עד כמה שאפשר). החל מחוויית המשתמש ועד לכל פיצ'ר אפשרי שקיים בו. לידיעה כללית - מוצר יכול להיות אתר, אפליקציה, תוכנה או אפילו משחק מחשב. אגב, מאז שהתחום נהפך לכל כך פופולרי, יותר ויותר אנשים מתעניינים בלימודי או קורס QA.

היו לנו לא מעט כתבות על תחום ה-QA ועל קורס QA ומפתח אוטומציה לQA, אבל החלטנו הפעם לעשות את הכתבה מעט יותר מגוונת, כשבחרנו 4 עובדות ש(כנראה) לא ידעתם על העולם הזה.

קצת מהכתבות שלנו על עולם ה-QA:
• מתחום ההפקות בטלוויזיה לעולם ה-QA – מיכל הורניק, הבוגרת שלנו
• ייעול תהליכי ה-QA בארגון הייטק
• יום בחייו של איש QA

אז אתם מוכנים? להלן העובדות החשובות והמסקרנות על התחום. אם אינכם נמצאים בו או שיש לכם בו וותק של 10 שנים, אין ספק שהן מאוד יעניינו אתכם:

זה התחיל עוד הרבה לפני שחשבנו

רבים נוטים לחשוב שתחום ה-QA הגיע ישירות אל עולמות התוכנה והפיתוח. אבל האמת היא שהתחום הזה הגיע אלינו עוד הרבה לפני, כמה לפני? עוד במלחמת העולם השנייה, כשצבאות וחיילים ברחבי העולם היו צריכים לבדוק את התחמושת שלהם.

הרי במהלך ההיסטוריה, ובמיוחד מאז השימוש בנשק חם, היו אלפי מקרים בהם התחמושת הייתה משובשת או שלא הייתה תקינה, ובוודאי גרמה להמון מקרי מוות מיותרים. כך שבזכות הבדיקות הללו, הצליחו למנוע את אותן הבעיות.

זה נמצא בכל תחום ותעשייה אפשרית

כשחושבים על בודק תוכנה, ייתכן ונמצא אחד כזה בכל תעשייה אפשרית. זה יכול להיות בעולם הפיתוח והתכנות לעסקים (B2B), הרפואה, החינוך, פיתוח משחקים, הספורט ועוד. כי כיום, כל מוצר דיגיטלי חייב לעבור בדיקה מקיפה ואיכותית. החל מתוכנה לחישוב חשבונות למלצרים, משחק הימורים למובייל, אתרי ספורט, אפליקציית ניווט ועד לתוכנה שמשמשת אחיות בבתי חולים.

וזהו בערך אחד היתרונות הגדולים ביותר בתחום, המון אנשים אשר מגיעים מתחום מסוים, לצורך הדוגמה, מלצר שעבד בתחום הזה מספר שנים, יכול להיכנס לקורס QA, וכשהוא יתקבל לתעשייה, יהיה לו הרבה יותר קל להתקבל אל חברה שמפתחת תוכנה שנמצאת במסעדות או ברים. ובכך להסיק מה טוב או לא טוב בה מהבחינה הזאת.

בנינו? אי-אפשר בלעדיהם

ברור לכולם שקיימים המון תפקידים חשובים במערך פיתוחי של ארגון או חברת הייטק. זה מתחיל מהמנכ"לים ומגיע עד למתכנתים, כותבי התוכן, המעצבים הגרפיים ועוד. תפקידם של בודקי התוכנה (או בודק התוכנה, תלוי בארגון ובגודל שלו) הוא חשוב מאין כמוהו.

הייתם יכולים לדמיין לעצמכם, שביום אחד Waze היה מבצע לעצמו עדכון, והיו מגיעים איתו מלא באגים? למי שאינו יודע מה זה באגים, מדובר בכשל מערכתי או בתוכנה שגורם לה לתפקד בצורה קלוקלת או שפשוט אחד הפיצ'רים בה עובד לא בצורה שתכננו.

לכן, על בודקי התוכנה להיות מעורבים בהמון תהליכי פיתוח שהחברה מבצעת, גם אם ההערות של אותו הצוות אינן "נעימות" או מפרגנות לצוות הפיתוח, ברוב המקרים מדובר בעניינים הכרחיים להצלחת החברה והמוצר שלה. בעידן בו אנשים מאבדים סבלנות מכל אפליקציה, אתר או תוכנה. חשוב שהמוצר יהיה מושלם, או לפחות לשאוף לכך.

ישראל הפכה לשם דבר בתחום בדיקות התוכנה

מדינתנו נחשבת לאחת מהמוצלחות ביותר לא רק בתחום ההייטק ואבטחת המידע (סייבר) אלא גם בכל מה שקשור לבדיקות תוכנה. ביולי 2019, נרכשה חברת בדיקות התוכנה הגדולה בארץ – קווליטסט, על-ידי קרן ההשקעות האמריקאית ברידג' פוינט.

קווליטסט הוקמה בשנת 1998, והיא עוסקת בבדיקות תוכנה והבטחת איכות. רבים טוענים שהחברה נחשבת לחברת ה-QA השנייה בגודל בכל הולם. לאחרונה, החברה שמה דגש עיקרי על אוטומציה QA ובינה מלאכותית.

אך קווליטסט אינה היחידה שכל כך מוצלחת בתחום זה בארץ. אלא גם חברות, קטנות וגדולות בכל הארץ. גם הצוותים של חברות פיתוח גדולות נחשבים למוצלחים ביותר. כי אם יש חברה שהצליחה לפתח מוצר מוצלח, הוא היה חייב לעבור דרך צוות QA מוצלח. שיהיה אחראי על בדיקת תוכנה מקיפה על המוצר שלו.

לסיכום, מי שחושב על לימודים או קורס QA, יוכל לסיים אותם בהצלחה בתור מספר חודשים מהרגע שהוא התחיל אותם. ומי שמתמחה בתחום מסוים, בין אם זה משפטים, כלכלה, פיתוח עסקי או כל דבר אחר, יהיה לו קל להתפתח באותו ענף אם הוא ייבחר בלימודי QA.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה