בתור ילדים כשצללתם אל העולם המופלא של לוני טונס ומיקי מאוס, האם יצא לכם לתהות " למה כל הדמויות עוטות כפפות?". אם כן אתם לא לבד, התשובה לשאלה קשורה ישירות לדרך שבה היו מייצרים סרטי אנימציה פעם. לפני שנעמיק אל התשובה חשוב לזכור, היסודות של האנימציה שאנחנו מכירים היום ומדוקלמים בכל קורס אנימציה לא היו מובנים מאליו. הם נבנו ונכתבו תוך כדי ניסוי וטעייה של אנימטורים רבים.

לפני עידן האנימציה הממוחשבת, בתחילת דרכם של מיקי מאוס ופליקס החתול אי שם בתחילת שנות ה20, אנימציה נעשתה בצורה ידנית. האנימטורים ציירו את התמונות אחת אחרי השנייה ולמרות התוצר המתגמל העבודה הייתה מאוד סיזיפית. לא לקח הרבה זמן עד שצופים רבים התלהבו מצורת הבידור החדשה ועולם האנימציה התפרץ במהירות ונכנס לתקופת הזהב שלו. הבהלה לסרטי אנימציה יצרה ביקוש רב ובהתאם הייתה דרישה גבוהה לאנימטורים מקצועיים וקורסי לימוד אנימציה.

הטכניקה שביססה את עצמה בתחילת הדרך נקראה "אנימציית צינור גומי", הטכניקה נותנת לדמויות תנועה חופשית וגמישה שנוטה להתעלם מהמרפקים בגוף האדם (מרפק, ברכיים). הטכניקה נתנה לדמויות מראה פשוט שאיפשר לאנימטורים לייצר הגזמה וסיטואציות מצחיקות יותר בקלות תוך כדי התעלמות מדאגה לריאליזם אצל הדמויות, מה שגרם לאנשים להתחבר לסרטונים שראו בקלות.

ואיזה חלק בגוף האדם מלא מפרקים? הידיים, אלו גרמו לקושי רב אצל האנימטורים שעבדו על הדמויות, הן מלאות מפרקים קטנים הקרובים אחד לשני. כדי להקל על האנימטורים שהיו במיעוט החליטו להלביש את הדמויות בכפפות. זה גם יצר להם מראה אנושי יותר ומנע תסביכים מיותרים. תלמידים במהלך לימודי אנימציה יודעים שהאזורים של האצבעות ברגליים ובידיים הם קשים במיוחד.

אבל רגע, אומנם יש להם כפפות אבל יש להם ארבע אצבעות, למה דווקא ארבע אצבעות? וולט דיסני התייחס אל הנושא בביוגרפיה שלו. הוא אומר שכאשר יצרו את הדמויות האייקוניות שלהם כמו מיקי מאוס רצו שיהיו להם מאפיינים של בני אדם אבל שלא יראו אנושיים מידי. חמש אצבעות הרגישו לו יותר מידי אז הוא הוריד אותם לארבע.

בנוסף הכפפות שימשו לעוד מטרה. האנימציה של היום היא לא מה שאנחנו מכירים מפעם. היום יש לנו צבעים ותאורות ייחודים שניתן להשיג בעזרת אנימציה ממוחשבת. בתחילת הדרך הכלי היחידי היה עיפרון ומחק מה שנתן לשילוב של מעט צבעים בדגש על שחור ולבן. לכן הידיים השחורות של הדמות נבלעו בקלות עם רקעים או דמויות אחרות ומנע מהצופים להבחין בתנועות מוגזמות שהדמויות עשו. עם כפפות לעומת זאת, הכפפה הלבנה מודגשת בקווים שחורים דקים, המבליטים לצופה פעולות שהיו עלולות להיבלע בלעדיהן. לדוגמה – כשמיקי מאוס תופס בזנב של דמות אחרת, הגופים השתלבו, והצופים לא ראו את ההפרדה בין הדמויות.

כפי שציינו בתחילת הכתבה האנימציה שאנחנו מכירים היום נבנתה על בסיס של ניסוי וטעייה ולקח לא מעט זמן עד שהאנימטורים עלו על הטעות. ברגע שהבינו זה הפך לאבן דרך בבסיס לימודי האנימציה – הצופה שלך חייב להבין מה הדמות עושה בכל רגע נתון ושלא יתבלבל.

https://www.youtube.com/embed/3DXP9DiQirY
דיסני שוברים את הקיר הרביעי ב "גופי הסרט"

טכניקת "אנימציית צינור הגומי" הגיע לסיומה באמצע שנות ה-40, בדיוק אז דיסני הסתערו על השוק ולקחו בעלות על שוק האנימציה. המורשת של דמויות אנימציה מצוירות עם כפפה נשארה והפכה לסימן היכר, הבכירים החליטו להשאיר למיקי מאוס, גופי וחברי אותן ועד היום הם עוטים את הכפפות האייקוניות.

היום למזלנו כל מי שלומד קורס אנימציה לא צריך לדאוג מניסוי וטעיה. התחום מפותח מתמיד וממשיך לצמוח בקצב מסחרר ויש עשרות טכניקות שאפשר ליישם על הדמויות שלך.

עברנו דרך ארוכה מלצייר את התמונות שלנו ידנית בצבעים שחור לבן. אם אתם רוצים לקרוא עוד על האבולוציה של האנימציה לארוך השנים

רוצה גם לייצר דמויות מהדימיון שלך ולהעיר אותם לחיים בטכניקה שצפית בילדות? הצטרף למסלול קורס אנימציה שלנו!

עובדת בונוס
בסרט פינוקיו, לפינוקיו מעץ יש רק ארבע אצבעות וכפפה אבל כשהוא הופך לילד אמיתי, הכפפות יורדות והוא מקבל עוד אצבע!

https://www.youtube.com/embed/EFFGR72tA4g
לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה