כמעט כמו אוויר לנשימה האינטרנט מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו. הריצה אל אתרי האינטרנט הפכה לפעולה אינסטינקטיבית בין אם לחפש תשובות לכל השאלות שלנו בעזרת גוגל או לעשות קניות אונליין של כל מוצר או שירות שאנחנו חפצים בו.
עובדה זאת מחייבת היום כל עסק, חברה, ארגון או מותג להחזיק פלטפורמה אינטרנטית שתשמש ערוץ תקשורת לקהל המטרה שאליו הוא פונה ודרכה יוכל לענות לו על כל צורך - אם בתוכן, מוצר או שירות.
יתרה מזאת, אתר עסקי מהווה חלון ראווה המאפשר להציג את ערכי החברה, אופיה העסקי, החוזקות והאנשים שמאחורי המותג. גם כשמבינים את החשיבות, הקמת אתר אינטרנט רק כדי שתהיה איזושהי נוכחות דיגיטלית ברשת - זה לא מספיק.
אנו כגולשים מצפים לחוויית משתמש חלקה ומהירה. אנחנו רוצים לקבל את המענה לצורך שלנו ב-3 קליקים או גלילות וכשזה לא קורה באתר מסוים, הסיכוי שננטוש אותו עולה והסבירות שנחזור לאתר כזה אפסית.

אז איך ניתן בכל זאת להבטיח שהאתר שלנו מותאם למשתמשים, מעניק להם חווית משתמש מעולה ופונה אליהם בצורה המתאימה ביותר?

איפיון אתרים באמצעות שימוש בכלי בינה מלאכותית. התמונה מתוך DELL -E


אפיון אתרים באמצעות בינה מלאכותית – AI

הכל מתחיל באפיון מדויק

אפיון אתר אינטרנט הינו תהליך שבו נתכנן ונעצב את חוויית המשתמש (UX) ואת ממשק המשתמש (UI). התהליך מבוצע על ידי מאפיין אתרים מקצועי וכולל אפיון מטרות האתר, המענה שהוא אמור לספק, מיהם הגולשים באתר, ניתוח של הגולשים באתר והתנהגותם וזיהוי קהל היעד שמייצר את מירב ההכנסות (על פי עיקרון הפארטו) ואליו יופנו המסרים. כאן בונים את זהות הלקוח שאותו האתר אמור לשרת, ואל נעליו ייכנסו ויצעדו לאורך כל הדרך צוותי פיתוח האתרים והעיצוב הגרפי.

בשלב הבא, מתכננים את מבנה האתר, המסע שהגולש אמור לעבור ואת התוכן שהוא צפוי לפגוש בכל נקודה. העבודה כוללת בין השאר יצירת מפת אתר (Sitemap) כדי לבחון את ההיררכיה, לקבוע את רשימת הדפים הדרושים עבור האתר והתכנים שרלוונטיים לכל דף. כמו כן, תכנון של כלי הניווט, הפונקציות והאלמנטים שיש לשלב באתר בהתאם לאופיו, יעדיו והרגלי הגלישה של קהל היעד. בנקודה זו מתגבש מסמך האפיון - התוכנית לפיתוח האתר ועיצוב ממשק משתמש.

בעזרת התוכנית האדריכלית של האתר מתחילים לפתח ולבנות את האתר באמצעות שימוש בטכנולוגיות פיתוח אינטרנט מתאימות. זה כולל כתיבת קוד HTML ו-CSS כדי ליצור את המבנה והעיצוב של האתר, וכתיבת קוד JavaScript ליצירת תכנית הפעולה של האתר. בשלב הזה, נבדקת התאמת הקוד לדפדפנים ולפלטפורמות ניידות שונות.
אחרי שהאתר עובד במלואו, נעשים מספר בדיקות וניתוחים כדי לוודא שהאתר פועל בצורה חלקה ומתאים לכל התצורות השונות של מסכי המחשב והטלפונים הניידים. נבדקים זמן טעינה, תקינות קישורים, בדיקת תוכן, ניתוח שימושיות וכדומה. על ידי הצגת תוצאות המדדים הללו, אנו מבצעים שיפורים באתר כדי לפתור בעיות ולתפעל את האתר באופן מקצועי ויעיל.

בסיום תהליך אפיון האתר, נעשים כמה בדיקות סופיות ומדדים לפני השקת האתר החדש. זה כולל בדיקות אבטחה, בדיקות פונקציונליות, בדיקות ביצועים ועוד. לאחר שהאתר מקבל את האישור הסופי, הוא מועלה לשרת ומשוחרר לציבור. חשוב לזכור שתהליך אפיון אתר אינטרנט הוא תהליך מתמשך ומורכב, וכולל מספר שלבים שונים הדורשים ידע מעמיק, ניסיון והתמדה. אפיון מקצועי מצמצם משמעותית תקלות שעלולות לצוץ בזמן שהאתר באוויר. במקרה כזה עלויות התיקונים, שעות הפיתוח וההפסד הכלכלי בגין אתר לא זמין, גבוה הרבה יותר מעלותו של תהליך אפיון מעמיק ומקצועי וטיפול בתקלות עוד בשלב הפיתוח. השילוב של מאפיין UX המומחה באפיון חוויית משתמש עם צוותי פיתוח אתרים ועיצוב גרפי מקצועיים יכול להביא לתוצר סופי – אתר עסקי איכותי עם חוויית משתמש שמקדמת את מטרות האתר ומעלה את הסיכויים להמרת הלקוח.

כש-UX, UI ו-AI נפגשים: שילוב בינה מלאכותית בתהליך האפיון

עד כאן הבנו שהאפיון הוא שעושה את ההבדל בין אתר שמספק חווית משתמש איכותית ומייצר אחוזי המרה גבוהים לבין כזה שלא. מתוך ההכרה בחשיבות הקריטית שיש לשלב אפיון האתר, אנו באופן מתמיד חותרים לפיתוח ושכלול של שיטות המחקר וניתוח הנתונים.

לאחרונה קיבל תהליך האפיון חיזוק משמעותי כפועל יוצא מההתפתחות בתחום הבינה המלאכותית. דרך שימוש באלגוריתמים מתקדמים וטכנולוגיות חכמות, כלים אלו מאפיינים ומנתחים את האתר שלנו ומציעים מהלכים ופתרונות לשיפורו. כלי ה- AI מאפשרים לנו לזהות בעיות ולהמליץ על דרכי פעולה, שינויים ושיפורים באתר ועל ידי כך לעשות אופטימיזציה לחוויית המשתמש. לדוגמא: אם מספר גדול של משתמשים נוטשים את האתר בדפים מסוימים, כלי AI יודע לזהות את איזורים אלו ולהציע פתרונות עבורם.

תוכנות AI שעוסקות בניתוח שפה טבעית ולמידת מכונה (Machine Learning) עשויות לסייע אף הן בתהליך האפיון. הן מאפשרות לזהות את המונחים הנפוצים שהמשתמשים מחפשים ולהציע רעיונות לתוכן חדש ומקורי שעשוי להיות שימושי עבור הקהל המטרה. בעזרת כלי AI מסוג זה מנהל האתר יכול להתאים את התכנים והמוצרים לקהל היעד ולהציע לו חוויה משופרת ומותאמת אישית.
בנוסף, למידת מכונה עמוקה (Deep Learning) מאפשר לתהליך האפיון להיות יעיל וממצה. בעזרת טכנולוגיות ה-LSTM ו-GRU , ניתן לכוון את התהליך כך שיעזור למנהלי האתר לקבל תובנות חשובות על המשתמשים, על הצרכים שלהם, וכן על התנועה וההפניות לאתר.

יתרונות וחסרונות של תוכנות AI לאפיון אתרים

לפני שנרתום את כלי ה- AI לתהליך אפיון אתר חדש, חשוב לזכור ולקחת בחשבון את כל היתרונות והחסרונות שבו. מצד אחד יש לכלי ה-AI את היכולת לתפוס מספר גדול של נתונים ולספק תובנות מועילות שאינן זמינות ללא הטכנולוגיה הזו. מצד שני, יכולת הדיוק פוחתת במצבים מורכבים מה שעלול לגרור קבלת החלטות שגויות.

5 יתרונות לשימוש ב- AI לטובת אפיון אתר

שיפור חוויית המשתמש: בעזרת כלי בינה מלאכותית, ניתן להבין את דרישות המשתמשים וליישם אותם בתכנון האתר. זה מאפשר לייצר אתר המספק חוויית משתמש מעולה. בסופו של דבר בצורה זו ניתן לצמצם משמעותית את אחוזי הנטישה ולהגדיל את אחוז ההמרה של הגולשים.

חיסכון בזמן ומשאבים: השימוש בכלים הללו יכול לחסוך זמן ומשאבים למאפייני האתר ולעזור לו לזהות נקודות לשימור ושיפור.

זיהוי בעיות: הסרת חסמים שמשפיעים על חווית המשתמש באתר, זיהוי נקודות נטישה, הוספה של תוכן והסרה של כזה שלא מתאימים לקהל היעד.

זמינות למידע: כלי בינה מלאכותית מאפשר לאסוף מידע מרחבי האינטרנט ולזהות מגמות וטרנדים בתחומים שבהם פועל האתר המאופיין. כך ניתן להבין את הצרכים של הלקוחות שלך וליישם אותם בתכנון האתר.

מחקר מתחרים: כלי בינה מלאכותית מאפשר לנו לבקר ולחקור את האתרים של המתחרים, לזהות את האפיון הייחודי שלהם, לאתר את החוזקות ולהשתמש בממצאים על מנת לייצר אתר טוב יותר עם בידול שימשוך לקוחות.

5 חסרונות לשימוש ב- AI בתהליך האפיון

תקלות וטעויות – האלגוריתם של ה-AI עשוי לטעות או לחשוב על פתרונות לא מתאימים כתוצאה מהתפקיד המורכב שלו. זאת הסיבה שאי אפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות, בתהליך האפיון חשוב לבדוק היטב את הפתרונות המוצעים ע"י ה-AI.

תלות בטכנולוגיות - שימוש ב-AI דורש טכנולוגיות מתקדמות וגישה למאגרי מידע גדולים. השימוש בטכנולוגיות כאלו עשוי לייקר את עלויות הפיתוח ולחרוג ממסגרת התקציב.

מדיניות פרטיות - כלי בינה מלאכותית עשוי לאסוף מידע אישי ורגיש על המשתמשים, כך שחשוב לוודא שהשימוש בכלי עומד בתקני פרטיות ובדיקות אבטחה רלוונטיות.

מוגבלות - כלי בינה מלאכותית יכול להיות מוגבל על ידי הנתונים הזמינים לו ועל ידי האלגוריתמים והמודלים שהוטענו לתוכו. כך שחשוב לבדוק את ההגבלות של הכלי בזמן אפיון האתר ולפעול בהתאם.

קושי בניתוח התוצאות – לעיתים המידע שמתקבל מה-AI עלול להיות מורכב וקשה לניתוח והבנה. חשוב להיות מודעים לכך שלא תמיד ניתן לפענח מהם הגורמים שהביאו את האלגוריתם לבחור את הפתרונות וזה מקשה על היכולת לבחור את ההמלצה הטובה ביותר.

מעצבת חווית משתמש UX UI באמצעות בינה מלאכותית - DELL E

מעצבת חווית משתמש UX UI באמצעות בינה מלאכותית - התמונה מתוך DELL -E

ה- AI בשירות האתרים שכולנו מכירים

  • Netflix משתמשת בטכנולוגיית AI על מנת להתאים את התוכן שהיא מציעה לכל לקוח מתאים לו ביותר. הכלי מאפשר ל-Netflix להתאים את הסדרה או הסרט לטעם האישי של הלקוח ולהציע לו תוכן מתאים יותר לפי ההיסטוריה הצפייה שלו.

    Amazon - מציעה את המוצרים שלה בהתאמה אישית לכל לקוח על מנת לספק לו חוויית קניות ייחודית לו. כלי ה- AI מזהה את המוצרים המועדפים על הלקוח, מציע תוספות ומוצרים קשורים נוספים ומפעיל קמפיינים פרסומיים ממוקדים לטעמו וצרכיו של הלקוח.
  • Spotify גם היא עושה שימוש ב- AI על מנת להציע למשתמש שירים ואוספים שעשויים לעניין אותו. בעזרת ה-AI האפליקציה מזהה את הטעם המוזיקלי של הלקוח ומציע לו שירים ואמנים נוספים על פי הסגנון המוזיקלי שלו. כמו כן, כלי ה-AI יודע לייצר ולהציע לכל משתמש רשימות השמעה מותאמות אישית, אותן ניתן לשתף עם חברים.

מחקרים בנושא ההשפעה של AI בתחום השיווק והמיתוג

A Review on Artificial Intelligence and E-Commerce
המחקר אשר פורסם ב-2021 מציג סקירה של השימוש בבינה מלאכותית בתהליכי איתור ותיקון בעיות באתרי מסחר אלקטרוני. המחקר מתאר את הטכנולוגיות המשמשות לזיהוי בעיות, לרכוש מידע על הלקוחות ולהציע פתרונות מתאימים.

Artificial intelligence in marketing: Systematic review and future research direction
מחקר משנת 2021 המתייחס לשימוש בבינה מלאכותית כמהפכה התעשייתית החדשה. המסקנה שעולה ממחקר זה קובעת כי ה- AI ו-ML ממלאים תפקיד מכריע בניתוח ביג דאטה שנועד להבין טוב יותר את חווית לקוח הקצה ואת האופן שבו החברה משתקפת כלפי חוץ בכל תחום פעילות שלה.

How human and artificial intelligence create value along the B2B sales funnel
מאמר אקדמי זה עוסק בתרומתה של טכנולוגיית ה-AI להצלחה השיווקית של חברות B2B בין השאר על ידי איסוף וניתוח מידע לשם אפיון קהלים.

לסיכום

שימוש בכלי בינה מלאכותית בתהליך של אפיון של אתר חדש יכול לסייע בשיפור האיכות והיעילות של האתר, לחסוך בזמן ומשאבים, לשפר את חוויית המשתמש, לסייע בזיהוי בעיות והנגשת פתרונות לשיפור האתר. כלי בינה מלאכותית מאפשר גם לעבד נתונים גדולים בצורה יעילה ומסודרת, לזהות מגמות וטרנדים בתחום האתר וליישם אותם בתכנונו.

חברת Web3D מתמחה באפיון, עיצוב ופיתוח אתרי אינטרנט למעלה מ-25 שנה. לאורך כל הדרך החברה היא מהראשונות לחקור לעומק, לאמץ ולהתמקצע בכל פיתוח וטכנולוגיה חדשה וכך גם ב- AI. Web3D עושה שימוש חכם בבינה מלאכותית אותה היא רותמת בהצלחה רבה לייעול ושדרוג תהליכי אפיון האתרים העסקיים של לקוחותיה. כל הקמה של אתר מתחיל באפיון מקצועי ומעמיק על ידי מומחה בעל ידע וניסיון בעולמות ה- UI/UX, ניתוח מפות חום והתנהגויות צרכניות. תהליך הבנייה מבוצע על ידי שבעה אנשי מקצוע שהופכים את מסמך האפיון לאתר איכותי עם חווית משתמש מעולה שבנוי למלא את ייעודו הן בעיני החברה העסקית והן בעיני הלקוח שמבקר בו.
אם אתם בדרך להקמת אתר עסקי חדש או מעוניינים לשפר את האתר הנוכחי שלכם, נשמח להעמיד לרשותכם את הידע והניסיון שלנו לצד בינה מלאכותית, והכל עם יחס אישי-אנושי שאין לו תחליף.

למידע נוסף אודות קורס UX/UI – אפיון חווית משתמש ועיצוב לדיגיטל | בשילוב כלי AI, לחצו כאן

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה