המון תחומים בהייטק מוכרים להמון אנשים, כמו בדיקות תוכנה, בניית אתרים וכו', אבל כשזה מגיע לעולם שרתי הלינוקס, לחלק מהאנשים באמת אין מושג במה מדובר. ייתכן ששתי האסוציאציות הראשונות שיצוצו הן: "זו מערכת הפעלה נהדרת!" ו"יש להם פינגווין!". אבל מה בכלל המערכת הזו יכולה להציע? ומעבר לכך – למה המון אנשים בוחרים ללמוד לינוקס? כל התשובות בכתבה הבאה.

החלטתי לבחור את 3 השאלות שלדעתי הן הנפוצות ביותר, מהפשוטה ביותר עד למורכבת ביותר.

לימודי לינוקס

אז למה דווקא פינגווין?

אודה באמת (והמון אנשים יוכלו להסכים איתי) שכל עניין הפינגווין שמלווה את לינוקס לאורך השנים הוא די מוזר, לא? מדובר בחיה קטנטנה חמודה שחיה באזורים קרירים, אבל מה הקשר שלה ולמערכת ההפעלה הזאת? התשובה היא די פשוטה:

היוצר והמנכ"ל של חברת לינוקס הוא טרבולס יוניקס, בעל חיבה עזה לפינגווינים, זוהי בעצם הסיבה העיקרית לכך. כמו כן, הפינגווין הוא למעשה "הדמות של החברה" ולא הלוגו שלה, למרות שהיו ניסיונות רבים לכך שהוא כן יהיה הלוגו שלה.

אגב, הכינוי של הפינגווין הוא Tux, שזה למעשה סוג של ראשי תיבות לשם של היוצר הראשי של לינוקס, טרבלודס יוניקס, "(T)orvalds (U)ni(X)", על הדרך, Tux זה קיצור למילה Tuxedo, מה שקצת מזכיר את ה"לבוש" של הפינגווין.

מה זה DevOps?

מה זה DevOps?

אחת הבעיות שהיו מאז ומעולם בעבודות בעולם ההייטק הוא המחסור בתקשורת בין גופים ומחלקות שונות בארגון, דמיינו למשל שבמסעדה מסוימת, קיים כמעט נתק מוחלט בין המלצרים לטבחים, חושבים כמה כאוס יכול להיווצר בזכות כך? או למשל, אם במשרד פרסום יש חוסר תקשורת בין מנהלי הדיגיטל לבין התקציבאים.

אותו תרחיש קרה בעולמות ההייטק, המון ארגונים נתקלים בחוסר תקשורת עצום בין מחלקות שונות, על אחת כמה וכמה כשזה מגיע אל עולמות הפיתוח, לכן, פותח תפקידם של אנשי ה-DevOps, שהוא חיבור המילים של Development ו-Operation, בזכות אותם אנשים, צוותי ה-IT ומפתחי התוכנה יוכלו לעבוד ביחד על פיתוח, תכנון, הפצה, בדיקות ותפעול התוכנה.

לדעתי, מדובר באחד התפקידים החשובים ביותר בעולם ההייטק, כיום, כל ארגון שלוקח את עצמו ברצינות, יכניס תחת כנפיו אנשי DevOps, זאת על מנת שהם יוכלו להפיץ את המוצר שלהם בצורה המקצועית והטובה ביותר.

אם איש DevOps באמת ירצה לשדרג לעצמו את הקריירה, הוא יכיר וידע לנהל מערכות ושרתי לינוקס (במידה וסיים בהצלחה קורס לינוקס), בזכות כך, יהיה לו יתרון עצום על פני שאר אנשי ה-DevOps. מדובר במערכת כל כך חשובה, איכותית וגמישה – אבל ארחיב על כך בהמשך.

בחרנו לשים דגש עיקרי בקורס המחודש של לינוקס על תחום ה-DevOps בעקבות היתרונות הבאים:

• פיתוח התוכנה מתבצע באופן רציף וללא תקיעות
• פחות "כאבי ראש" ועיקובים במהלך הפיתוח
• פתרון בעיות מהיר יותר
• הצוות מאוחד ומאושר יותר בזכות כך
• מוטיבציה רבה בין העובדים
• אינטראקציה מוגברת בין העובדים והצוותים השונים
• יצירה מהירה ומועילה יותר של פיצ'רים ופיתוחים
• סביבה יציבה וחזקה בקרב אנשי התפעול

קוד פתוח

מהו היתרון של מערכת קוד פתוח?

עוד בתחילת שנות ה-90, מייקרוסופט החלה את השליטה שלה בכל מה שקשור למערכת הפעלה למחשב האישי, עם הזמן, לינוקס הפכה למתחרה שלהם. ההבדל העיקרי בין מערכת ההפעלה של מייקרוסופט, ווינדוס, לבין מערכת הפעלה עם קוד פתוח, לינוקס, היא שניתן לעשות "מה שרק מתחשק לנו" עם מערכת הפעלה בעלת קוד פתוח, הלא היא הלינוקס, ואילו ווינדוס, היא מערכת הפעלה סגורה והכל אצלה מוגדר כ"סודי ביותר" ולא ניתן ל"שחק איתה".

מערכת ההפעלה של ווינדוס היא בעצם חומר גלם שיחסית מוגמר שאין יותר מדי מה לעשות איתו, לאו דווקא מדובר בחסרון או במשהו רע, אבל בעת המודרנית, במיוחד כשמגיעים אל עולמות הפיתוח, חשוב מאוד להכיר מערכת גמישה שנוכל לעשות איתה מה שבא לנו, לכן, לינוקס היא מערכת גמישה, "כמעט" כמו פלסטלינה, שנוכל לעשות בה מה שרוצים, ולא מעט מתכנתים יעדיפו אותה על פני ווינדוס.

לינוקס הייתה אחת מהטכנולוגיות הראשונות שהוגדרו כקוד פתוח, עם השנים, המון מפתחים טיפחו אותה והפכו אותה למערכת קוד פתוח לכל משתמש שרק ירצה. מה זה אומר? שגם אדם חסר ניסיון, יוכלו להוריד אותה, "לשחק" בה כפי שירצה ולעשות איתה כרצונו (טוב, הוא יצטרך קצת רקע בשביל כך, אבל הבנת את הכוונה שלי).

אגב, קיימות מספר הגבלות על לינוקס, למשל, נכון שניתן לעשות עם מערכת הקוד הפתוח שלה כפי שהמפתח ירצה, אך זה לא אומר שהוא יוכל להפיץ אותה בתשלום.

כפי שכבר שציינתי, עם מערכת קוד פתוח, השמיים הם הגבול (בערך), למשתמשים שבו יש סט כלים רחב והם יוכלו לעשות בה כמעט מה שהם ירצו, כל זאת, שהם יודעים שרמת אבטחת המידע שלהם נמצאת במקום גבוה ביותר.

כנראה שלא קיימת עוד מערכת הפעלה בעולם שיש לה כל כך הרבה גרסאות שמפתחים שונים היו אחראים עליה, למשל: Mint, Ubuntu וכו', שכיום, כל אחד יכול להוריד אותן בחינם וליהנות מהן.

לגבי אבטחת מידע, בזכות המהפכה הדיגיטלית והשימוש המפורז באינטרנט, החשש הכבד לפריצות, גניבת מידע וכו' על-ידי האקרים התגבר, בזכות מערכת ההפעלה בקוד פתוח, ניתן לדעת מהיכן תגיע כל פריצה אפשרית בהקדם האפשרי, לעומת ווינדוס, שבה לוקח זמן לגלות (אם בכלל) פריצה.

עם כל היתרונות האלה, יש ספק בכלל שכדאי ללמוד לינוקס, לא?

מרואה חשבון אל מנהל שרתי לינוקס

יש המון אנשים שרק חולמים ללמוד כיצד להיות מנהלי שרתי לינוקס, אבל רובם המוחלט משוכנע שחייבים ניסיון בתחום, לפחות בתחום ניהול הרשתות במשך כמה שנים ורק אז הם יוכלו לגשת אל קורס ולעשות את ההתקדמות המצופה מהם.

אבל יש גם אנשים שחושבים גם אחרת, כמו אלכס למשל, שעד גיל 33 היה רואה חשבון בצפון הארץ, הוא החליט על שינוי כיוון והסבת מקצוע, הוא רצה להיכנס אל עולם ההייטק אבל רצה לקפוץ "ישר" אל עולם הלינוקס או הפיתוח.

אנשים מהמשרד שלו היו בטוחים שהוא עושה טעות, "הוא לוקח כמה צעדים אחורה, הוא מסתכן", אבל לאלכס לא היה אכפת, הוא החליט שהוא סגור על לימוד לינוקס.

הוא חקר במשך כמה שבועות על מקום מוסמך, מקצועי, כזה שיוכל להבטיח לו מציאת עבודה מיד בסיום הקורס, הוא הגיע אל מרכז הכשרה ברמת-גן, שם למד במשך כמה חודשים את התחום.

הוא התחבר אל המרצים והתלמידים לכיתה, לא רק שהוא "לא סבל" בלימודים, אלא הוא ממש נהנה בהם, בכל שיעור הוא השכיל כמה שיותר וחקר כמה שיכל כשהיה בבית.

הוא עבד קשה וכבר במהלך הקורס, ראש המסלול של הקורס שלו, דאג למצוא לו עבודה, כעבור כמה חודשים הוא כבר הגיע להתמחות כאיש DevOps והוא מרגיש מסופק, מאותגר ועם משכורת מכובדת.

קורסים מתאימים

קורס לינוקס - קורס ניהול שרתי LINUX

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה