טרנדים מתחלפים, המון פלטפורמות הגיעו אל תקרת הזכוכית שלהן וקרסו לאחר מכן. בשנים האחרונות, ובמיוחד בקרב מנהלי דיגיטל ואנשי PPC, עולה השאלה: "האם פייסבוק ואינסטגרם יהיו פחות רלוונטיות בעוד כמה שנים?" ובכן, לשאלה זו יש מספר תשובות וכל מי שמתחיל קורס מנהלי מדיה חברתית ירצה לשמוע אותן.

לכל דבר יש התחלה – אך האם יש סוף?

לכל דבר יש התחלה – אך האם יש סוף?

צוקרברג ופייסבוק – היסטוריה והיסטריה, איך הכל התחיל

מארק צוקרברג, לאלו מכם שלא מכירים, הוא המייסד והמנכ"ל של חברת פייסבוק. הוא נולד בשנת 1984 למשפחה יהודית בניו-יורק. במהלך התיכון הוא למד בפנימיית פיליפ אקסטר שבניו-המפשייר. כבר אז זיהו אותו כעילוי, כשחברות כמו מיקרוסופט ו-AOL הציעו לו לעבוד אצלן. אך הוא סירב מפני שהוא העדיף להמשיך ללמוד בבית הספר. קיימים כאלה עם סדרי עדיפויות משונים, נכון? מתברר שההחלטה הזאת דווקא "שיחקה" לטובתו ולמעשה – לטובת כולנו.

כשסיים את לימודיו בתיכון, התקבל צוקרברג אל אוניברסיטת הרווארד (שנחשבת לאחר ממרכזי הלימוד הפופולריים והטובים בעולם). הוא התחיל להפעיל ולרתום למען כל מיני פרויקטים קטנים. כשאחד מהם היה “Coursematch”, הרעיון מאחורי התוכנה היה למפות ברשימה לפי קורסים את כל ששאר הסטודנטים שנמצאים בהם באוניברסיטה. עוד מאותו רגע היה אפשר להבין את ראשו המבריק של צוקרברג, הרי רבים מהאנשים בהארווד היו רוצים לדעת איזה קורסים או מסלולים חבריהם בחרו או איך קוראים לבחורה היפה שנמצאת איתם בכיתה.

מיד לאחר מכן, הוא העמיד את ה"מיזם" בשם “Facemash”, שבו היה אפשר לדרג סטודנטים. כל מה שהם היו צריכים לעשות זה להיכנס אל האתר, לעבור על תמונות ולדרג מספרית את חבריהם (וחברותיהם) לספסל הלימודים על-פי המראה שלהם.

לדרג אנשים

לדרג אנשים על-פי איך שהם נראים – לא הרעיון הכי חכם של צוקרברג

האתר נסגר כמה ימים לאחר מכן על-ידי הנהלת הרווארד, מטעמים ברורים וכיוון שהמון סטודנטים וסטודנטיות מצאו את ה"מיזם" החדשני של צוקרברג כפוגעני (והאמת? שדי בצדק).

לאחר כמה זמן, צוקרברג החליט להקים את פייסבוק (או בתרגום משעשע בעברית: ספר הפרצופים), הרעיון מאחוריו התחיל בתור רשת חברתית בין כל חברי האוניברסיטה של הרווארד, בה אנשים יוכלו לשוחח אחד עם השני, להכיר, לדעת במה עוסקים ומה הם לומדים. ולא פחות חשוב – מה הסטטוס הזוגי שלהם.

ספר הפרצופים – המקורי

ספר הפרצופים – המקורי

בהקמת האתר עזרו לו שלושה שותפים (שחלקו איתו את אותו החדר במגורים), דסטין מוסקוביץ', כריס יוז ואדוארו סברין. אדוארדו למעשה סיפק את המימון הראשוני (סכום של כ-19 אלף דולר), כל הארבעה, עד היום, נחשבים למייסדים משותפים של פייסבוק.

לאחר כחודש ימים, מארק צוקרברג החליט להפיץ את האתר גם באוניברסיטאות הבאות:

  • קולומביה
  • סטנפורד
  • ייל

עד הקיץ של שנת 2004, פייסבוק הופצה כבר ב-30 אוניברסיטאות ומכללות שונות ברחבי ארצות הברית.

סטודנטית בארצות הברית

האתר ששיגע את כל הקולג'ים והאוניברסיטאות בארה"ב

כיצד פייסבוק צמחה?

לאחר כשנתיים, בחודש ספטמבר של שנת 2006, פייסבוק נפתחה לכלל הקהל בכל רחבי העולם. בהתחלה, רבים לא הכירו אותה, כי רשת חברתית עדיין לא הייתה בשיא האופנה אז. אך עם הזמן ועם השימוש הגובר באינטרנט ובדיגיטל, יותר ויותר אנשים פתחו חשבונות פייסבוק.

הצמיחה של פייסבוק – איך, כמה ולמה?

הצמיחה של פייסבוק – איך, כמה ולמה?

עם השנים, יותר אנשים החליטו להשתמש ברשת החברתית של פייסבוק, לשלל מטרות:

  • קבוצות - מקהילות של חובבי מזון אסייתי וקוקטיילים ועד לאוהדי קבוצות כדורגל בארץ ובאנגליה. אם בעבר אנשים היו נכנסים אל פורומים שהיו נבנים באתר חיצוני, כיום עם פייסבוק זה כמעט ולא קיים. אנשים יעדיפו להתחבר אל קהילה קיימת ולחיות את התכנים שהיא משדרת. רבות מן הקבוצות כבר הפכו למשפחות ולקהילות של ממש, הרבה מעבר למכנה המשותף שהן יצרו מלכתחילה
  • דפי פייסבוק עסקיים - רבים מן האנשים כיום יעדיפו לצרוך את הפרסומות והמודעות הפרסומויות שלהם דרך פייסבוק. לצורך הדוגמה, גולש מסוים יראה מודעה על נעליים שהוא מעוניין לקנות, הוא יקליק, יזין את פרטי התשלום שלו והן כבר יהיו בדרך אליו. מי שמסיים קורס מנהלי מדיה חברתית (ניתן לקרוא לכך גם קורס שיווק בפייסבוק) יודע שעליו לנהל דף פייסבוק עסקי בצורה המקצועית והטובה ביותר
  • חברויות ויצירת קשרים - אנשים רבים רוקמים המון קשרים, הן אפלטוניים והן רומנטיים, דרך הרשת של פייסבוק. קיימים רבבות (אם לא יותר) של זוגות במדינת ישראל שהכירו דרך פייסבוק, בין אם זה דרך קבוצת פייסבוק כלשהי או בכל דרך אחרת
חיבור קהילות

ליצור ולחבר בין קהילות שונות

קיימים עוד המון נושאים חיוביים שפייסבוק יצרה עבורנו עם השנים, אך אלו המרכזיים שבהם. ייתכן שיש שיגידו שלפייסבוק יש גם המון גורמים שליליים כמו גניבת זהות וכו'. אך לא אתמקד בכך במאמר זה.

אחת הסיבות העיקריות שקיימת עלייה בשימוש של פייסבוק בשנים האחרונות היא בזכות הסמראטפונים, כמעט ואין אדם בעולם המערבי שלא מחזיק בטלפון חכם בכיס שלו. ואם בעבר הפלטפורמה של פייסבוק הייתה מיועדת לאנשים "צעירים" בלבד, כיום גם אנשים מבוגרים מרשים לעצמם לגלוש בה ולצרוך תכנים שונים.

גם מבוגרים משתמשים בפייסבוק

גם החבר'ה המבוגרים משתמשים בפייסבוק היום

האם הפלטפורמה בסכנה?

בחודשים האחרונים, עולה התהייה של: "האם פייסבוק הולכת להחזיק מעמד? ואם כן – עד מתי?". אני בהחלט יכול להבין את הנקודה הזאת, מכיוון שלכל "טרנד" אמור להיות סוף. אבל יחד עם זאת, פייסבוק כבר כמה שנים לא מסתמנת רק כטרנד חולף.

מתי כן פגשנו טרנד חולף? ככל הנראה בפעם האחרונה זו הייתה אפליקציית ה-Snapchat, הרעיון שעמד מאחוריה היא שכל טקסט שנשלח נמחק לאחר שהצד השני מקבל ורואה אותו. כנ"ל לגבי סרטונים ותמונות. היה ניתן להעלות פוסטים שהיו מחזיקים מעמד אך ורק ל-24 שעות.

האם פייסבוק זה טרנד חולף

פייסבוק הולכת למות? ממש לא

אינסטגרם, שנקנתה על-ידי פייסבוק, הרימה מערך דומה בשם Story, פלטפורמה צדדית שקיימת בתור האפליקציה של אינסטגרם. בה גם ניתן להעלות פוסטים שמחזיקים 24 שעות בלבד ובעלת מערכת צ'אט דומה בשם Direct.

העלייה של השימוש בסטוריז של אינסטגרם גרמה לנפילתה העצומה של Snapchat וכיום מספר המשתמשים בה ירד משמעותית.

עלייה משמעותית בשימוש בפייסבוק

מגמת עלייה משמעותית בשימוש באפליקצייה של פייסבוק

לעומת זאת, בפייסבוק, קיימת עליה משמעותית בשימוש שלה עם השנים, להלן קצת סטטיסטיקה שנלקחה מאתר Zephoria שבאה להוכיח את הנקודה הזאת:

  • נכון לדצמבר 2018, קיימים יותר מ-2.32 מיליארד משתמשים פעילים בפייסבוק. צמיחה של כ-9 אחוזים לעומת הרבע השלישי של שנת 2018
  • ומתחברים לפייסבוק כ-1.52 מיליארד משתמשים. עלייה של כ-9 אחוזים לעומת השנה שלפניה
  • נכון לדצמבר 2016, קיימים 1.15 מיליארד משתמשי פייסבוק במובייל. שזו צמיחה של כ-23 אחוזים לעומת שנת 2015

ניתן להביא עוד עשרות נתונים שמראים שהפלטפורמה של פייסבוק דווקא בצמיחה, כל מי שחשב והתלבט בעברו על מעבר ללימודי דיגיטל (לימודי Facebook) יכול להסיר את החשש מליבו, קיים עתיד עצום במקצוע הזה. ואם כבר, נהפוך הוא, המקצוע וההשקעה בתחום היא חשובה מאין כמוה.

רוב משרדי הפרסום בעולם בשנים האחרונות מנסים לשכנע את הלקוחות שלהם שכדאי להם להשקיע את רוב כספם בפרסום בדיגיטל. מה הסיבות לכך שעדיף פרסום שכזה, על אחד שהוא Offline?

  • פרסום ממוקד ומטורגט - כשמפרסמים בדיגיטל ומכירים את הכלים השונים של פייסבוק, ניתן לפלח ולבנות קהל בדיוק כפי שתרצה. נוכל לבחור אם נרצה לפרסם את המוצר שלנו לגברים בני 25 עד 37, שאוהבים סרטי מארוול ועובדים בתחום ההייטק
  • לדעת לאיפה כל שקל הולך - כשעולה מודעה וגולש מקליק עליה הוא עובר את התהליך הרצוי בו הוא מבצע רכישה או משאיר ליד (מספר הטלפון/כתובת המייל שלו). אפשר לדעת כמה בדיוק עלה לנו התהליך הזה, לכן בחישוב יחסית מהיר, נוכל לדעת כמה כל פעולה עלתה לנו
  • להישאר בקשר עם הלקוחות - קיימים המון מותגים וארגונים שדואגים להישאר בקשר "טוב" עם הלקוחות והגולשים שלהם, כשהם מעלים פרסומות ויראליות ואיכותיות לפייסבוק. מבלי להצטרך להשקיע זמן רב בהפקה או עריכה, אלא רק בשימוש של מנהל סושיאל מדיה ומעצב גרפי טוב
פרסום ממוקד בפייסבוק

פרסום מדויק ומטורגט

אך זה לא נגמר פה, פייסבוק בשנים האחרונות הספיקה לרכוש את וואטסאפ ואינסטגרם, מה שגורם לה לשלוט כמעט בכל האפליקציות הפופולריות ברחבי העולם. בחודש האחרון היא אפילו פיתחה פיצ'ר שניתן לרכוש דרכו מוצרים שמפרסמים דרך האפליקציה עצמה (מבלי לעבור לצד שלישי).

האם כל אחד יכול להשתמש בכלי הפרסום של פייסבוק?

רבים מבעלי עסקים, בארץ ובעולם, נוטים לחשוב שמערכת הפרסום היא כלי קסם פשוט ובעזרת כמה הקלקות ניתן לפרסם את המוצר שלך בקלות ובעלות נמוכה. אך זוהי טעות חמורה, על מנת למכור את המוצר שלך בצורה המקצועית והטובה ביותר, קיימות שתי אופציות:

  • קורס מנהלי מדיה חברתית - ללמוד במקום איכותי שמעסיק מרצים מן השטח, שחיים את מערכת הפרסום של פייסבוק בחיי היום-יום שלהם, להתחיל ללמוד את החומרים וכיצד לתפעל חשבון פרסום בפייסבוק בלייב, לסיים את הלימודים בהצלחה ותוך כדי להתחיל לפרסם את העסק שלך. מרצה מוכשר לא רק ילמד כיצד להשתמש במערכות השונות, אלא כיצד לעשות זאת בצורה הטובה והמקצועית ביותר
  • להעסיק מנהל דיגיטל - קיימים לא מעט אנשי ומנהלי דיגיטל בארץ ובעולם, אך חשוב לדעת לבחור את האחד שיעשה את העבודה המקצועית והטוב ביותר (וכמובן במקביל לגייס מעצב גרפי וכתב תוכן)
עולם הניו מדיה

ניו מדיה, לא כזה פשוט כפי שחושבים

לסיכום, במידה והתחום קורץ לכם, ויש לך ראש יצירתי ומתחשק לך לפרוח בקריירה איכותית לטווח הארוך, אין ספק שאתם יכולים לעשות זאת בתור מנהלי דיגיטל. קורס מנהלי מדיה חברתית במסגרת קורס שיווק דיגיטלי זה בדיוק מה שיגרום לכם לעשות את הקפיצה שאתם רוצים.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה