עולם פיתוח משחקי המחשב עשה דרך ארוכה ממשחקים מפוקסלים עם מעט אובייקטים לעולמות עשירים מלאים בפרטים וסודות. המסע לקח לא מעט זמן ותהליכי ניסוי וטעייה עד שהתעשייה הגיעה למקום שבו היא נמצאת כיום. אמנם עדיין אין לנו את הנוסחה איך ליצור משחק אבל בהחלט הגענו לתוצרים מעוררי השראה. המשחקים של היום דורשים צוות מיומן מקצועי ולא מעט אנשים העובדים בתיאום אחד עם השני כדי לייצר תוצר ברמה גבוהה. המספרים משתנים בכל חברה וחברה אבל כדי לפתח משחק Triple A בחברה כמו Ubisoft לוקח מעל ל600 אנשים. זה כמעט בלתי נתפס כשהמשחקים הראשונים שפותחו נעשו על ידי צוות של איש אחד בלבד כמו -Castle Wolfenstein ו- Space invaders . אלו היו ללהיטים כששוחררו והיוצרים לא התמקדו בהרבה דברים חוץ מהקוד, שלא לדבר שאף אחד מהם לא לקח קורס פיתוח משחקים.

פיתוח משחקים - תעשיית הגיימינג


אבל הזמנים השתנו, בעוד שפעם כדי לפתח משחק היית צריך לדעת לכתוב קוד, היום התעשייה התקדמה והשתנתה וכוללת מספר תפקידים מגוונים כך שלהרבה יותר אנשים וסוגי כישרונות יש מקום בתעשייה הנוצצת של פיתוח משחקים. אנחנו לא נציין את התפקידים המוכרים שכל חברה צריכה כמו משאבי אנוש, שיווק ויועץ לענייני דין, אלא נתמקד בתפקידים שנולדו במהלך התפתחותה של תעשיית הגיימינג.

אז הכירו את התפקידים בתעשיית הגיימינג שהם לא רק כותב קוד:
1) מעצב משחק – החלום של כל גיימר. מעצב משחק הוא האדריכל והבמאי של המשחק. תפקידו של מעצב המשחק הוא מקיף ביותר, עליו לבחור את הקונספט למשחק ולעצב חזון. אחר כך לחקור משחקים מתחרים ולנתח יתרונות וחסרונות. לעבוד בצמוד לאנימטורים והמתכנתים כדי לבדוק שכל המכניקות פועלות כמו שצריך, שהשחקן מרגיש איזון ושליטה על הדמות ושהתוצר הוא באמת התכנון המקורי אותו בנה בקפדנות. ככל שהמשחק גדול יותר כך יש יותר מעצבים הייעודים לחלקים שונים במשחק, יכול להיות מעצב משחק ייעודי לקרב, או מעצב משחק ייעודי לשמירת האיזון של הדמות לכל אורך המשחק. התפקיד של מעצב משחקים הוא מאוד דינמי ומשתנה מחברה לחברה. המעצב צריך להיות בקיא בתעשיית הגיימינג, להכיר משחקים רבים, לדעת איך לייצר משחק מהבסיס ומה הדברים שיניעו את השחקן לכל אורך הדרך.

2) תסריטאי – השחקן היום כבר לא נזרק אל משחק כמו פעם. הוא נכנס לעולם. הוא כבר לא יכול להמשיך לחסל חייזרים בלי סיבה. הוא צריך להבין מה המטרה שלו ביקום של המשחק ולמה הוא עושה את מה שהוא עושה, האם הוא דמות כועסת שנוקמת על בני משפחתו? או שאתה משחק שוטר ממוקד וכל האמצעים כשרים להשגת המטרה? התפקיד של תסריטאי היא לדאוג לתקשר לשחקן את המטרה בצורה ברורה, כדי שהוא יבין מה התפקיד שלו בכל רגע. תתפלאו אבל גם למשחקים קלילים ש"לא דורשים מאמץ מחשבתי" השחקן חייב להבין לאיזה עולם הוא נכנס, עולם מטופש ככל שיהיה. גם אם זה ציפורים נקמניות שלוקחות את השליטה חזרה מחבורת חזירים או דמות כמו אינדיאנה ג'ונס שבורחת מיצור לא ידוע. ישנם אפילו משחקים שבוחרים להשקיע פחות במשחקיות ויותר בעלילה. לדוגמא- Florence, Heavy rain, A Normal Lost Phone.

3) אנימטורים ומעצבי תלת מימד – לגרפיקאים וכל מי שמתעסק בדמויות תלת מימד וטקסטורה, יש הרבה מה לחפש בשוק הגיימינג. האנימטורים יכולים למצוא את עצמם בהרבה תפקידים שונים בעולם של פיתוח משחקים - החל מלבנות דמות מאפס בהתבסס על הקונספט של מעצב המשחק או שלהעמיק וללטש את הדמות לפרטים הקטנים ביותר. הם יכולים להיות אחראיים לסביבה ולחפצים מסביבה, ואפילו לכפתורים ולעיצוב של התפריט. לאנימטורים מקום של כבוד לצד המתכנתים, הם אלו שמעירים את המשחק לחיים ונותנים לו את הטאצ' הקסום שהופך משחק לחוויה וכמה שורות קוד ליצירת אומנות.

עיצוב תלת מימד - דמות דרקון בתלת מימד

רועי ליבנה, סטודנט במסלול אנימציה תלת מימדית

4) בודק משחקים – יש לנו עלילה? שלבים? קונספט? נושא? יופי! עכשיו צריך לתת לעין מקצועית לעבור על הכל ולהחזיר לחוות דעת. זהו השלב שבו החברה נשענת אחורה וקוצצת ציפורניים. אל תתנו לשם ולתיאור לבלבל אתכם, זה לא מקצוע "שכונה" שבו השחקן פותח כפתור נשען לאחור ומשחק משחקים למחייתו. העבודה של בודק משחקים דורשת הבנה מקיפה בעולם הגיימינג, הפסיכולוגיה של השחקן, יכולות אנליטיות ותקשורת ברמה גבוהה. הבודק חייב להכיר את האומנות של יצירת משחק ולדעת לתת הערות בונות בהתאם לבאגים שגילה. האם המשחק מספיק אינטואיטיבי? האם ברור לשחקן מה צריך לקרות בכל רגע? לפעמים העבודה מסתכמת בלשחק את אותו השלב שוב ושוב לנתח את הביצועים בכל רגע ולהעביר אישור כי שום באגים לא התגלו במהלך הטסט. לבודק חלק חשוב מאוד בעיצוב המשחק והשלמתו לפני שהוא יוצא לשוק.

צעיר בודק טכנולוגיית מציאות מדומה עם עמית במשרד
Young man testing virtual reality technology with colleague in office. Colleagues working on improving VR headset technology experience.

5) אחראי סאונד – מה קורה כשיורים בחבית נפץ? היא מתפוצצת ומרעידה את העולם של השחקן לכמה שניות, או כשהדמות בולמת בפתאומיות? השחקן שומע צליל חריקה של הגלגל שורף את האספלט בכביש. הצלילים האלו נבחרים בפינצטה על ידי אחראי הסאונד, החל מקול ירי לכל נשק ועד הצעדים של השחקן במשטחים שונים. הסאונד משרת ומעצים את חווית המשחק. אם אתה עומד בקצה הר והרוח נושבת באוזניים, או שאתה מתגנב בביוב וסאונד הטפטוף המונוטוני של המים פוגעים ברצפה. בכל אלו אנשי הסאונד מתעמקים ובוחרים את הצליל המתאים ביותר לחוויה שהם בנו לפי הצלילים הקודמים. זה נושא שפחות מתמקדים בו במהלך לימודי קורס משחקי מחשב.

6) מדובב – תאמינו או לא מדובב ייעודי למשחקי מחשב זה מקצוע. בלי יותר מידי חלטורות מהצד לסדרות אנימציה או לפרסומת. נטו מדובב שמיועד לדמויות במשחקי מחשב. כמובן שבארץ זה פחות תפס אבל בחו"ל התחום ממשיך לגדול ואפילו נפתחים קורסים שמלמדים אותך כיצד להיכנס לנעליים של דמות ולהגיב בהתאם למצבים שונים. אחד הלקחים שהתעשייה למדה להימנע מהם היא להביא מישהו מפורסם שידובב את הדמות במשחק (בין הניסיונות הכושלים ברוס וויליס, פיטר דינקלג', סמואל ג'קסון), מפני שלשחקנים המדובב מזוהה בתור עצמו ולא עם הדמות שעמלו כל כך קשה ליצור. לכן העולם הזה שייך למקצוענים בתחומם ולאו דווקא לקולות מוכרים.

בהסתכלות לאחור זה מדהים לראות כמה העולם של פיתוח משחקים התפתח במהלך השנים. ממקצוע לא ממופה, הוא הפך לאחת התעשיות המובילות בשוק, עשרות ילדים מחפשים מדריכים איך ליצור משחק כל יום כי כולם רוצים להיות חלק מהשוק.

גם אתה היית ילד כזה? עדיין חולם להכיר את העולם של פיתוח משחקים? לחץ כאן לעמוד קורס גיימינג!

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה