אז קודם כל, כשאומרים Database מתכוונים בדרך כלל למערכת מידע או למסד נתונים שקיימים בו כל הנתונים של ארגון או מקום מסוים. בעידן המודרני, בכל ארגון ומקום כיום קיים צורך בלהחזיק מידע רב מכל סוג שהוא. אז אם אתם רוצים לקבל עוד אינפורמציה על לימודי מערכות מידע, אולי כדאי שתקראו את הכתבה הבאה. בה תקראו על עולם ה-DBA, על התפקידים השונים בו והאם הוא בכלל יכול להתאים לכם.

בעקבות כל המהפכות שאנחנו עוברים מיום ליום בזכות עולם הדיגיטל, כמעט כל עסק או ארגון מחזיק בידיו מידע רב כמו למשל פרטים של לקוחות (טלפונים, כתובות וכו'). לצורך הדוגמה, חנות בגדים מסוימת שבכל יום "עוברים" (לאו דווקא פיזית, זה יכול להיות גם דרך אתר האינטרנט שלה) בה לקוחות משאירים את המידע שלהם אצלם.

כל הפרטים האלה מגיעים ממקורות שונים, זה יכול להיות דרך 'השארת פרטים' באתר, דרך הפייסבוק, דרך הודעה פרטית בחשבון האינסטגרם או אפילו לקוח ש"העיז" להגיע לחנות במו רגליו והשאיר את הפרטים שלו כשהוא קנה כמה חולצות (כן, עדיין יש אנשים שעדיין הולכים לקניון וקונים את הבגדים שלהם בעצמם ולא דרך האינטרנט).

זה רק סוג אחד של בסיס נתונים, כמובן שקיימים עוד מגוון רחב של סוגי בסיסי נתונים, החל מקבצי Excel שונים המכילים פרטי התקשרות של אנשים ועד למערכות נתונים עצומות, כמו של חברות אינטרנט לצורך הדוגמה, שקיימים שם המון פרטים, של המון אנשים במשך המון (אבל המון) שנים.

אז בגדול, על כל מערכת בסיס נתונים מסוימת, חייב להיות אדם שאחראי על כך, איך קוראים לו? Data Base Admin (או בעברית, מנהל מערכות מידע). תחשבו כמה אחריות יש על הכתפיים שלו. והוא מצריך איתו אופי מיוחד ויכולות איכותיות על מנת לבצע אותו בצורה המקצועית והטובה ביותר. הביקוש הולך וגדל עבור התפקיד הזה, כי בכל יום ויום גדלים ומתנפחים מהגרי המידע השונים בעולם.

עולם ה-Database – הרבה יותר מורכב ממה שהוא נראה

התפקידים השונים בתור מנהל מערכות מידע

תחום ה- DBA מתחלק לשלוש נישות שונות:

DBA תשתיתי
תפקידו הוא לוודא שמסד הנתונים מתפקד ופועל כמו שצריך, שהוא זמין, שתמיד ניתן להשתמש בו ולוודא שלאף עובד אין בעיה איתו. למרות שאנחנו עדיין בעידן מאוד מודרני וטכנולוגי, בעיות תמיד יכולות לצוץ (במיוחד ברגעים הכי קריטיים, כשאנחנו הכי צריכים לעשות משהו דחוף). אותו איש DBA, צריך לעזור בכל מה שניתן. לדוגמה, נגיד ואותו מוסד נתונים נופל ואחד העובדים צריך לתפעל אותו בצורה דחופה, הוא יצטרך למצוא את הדרך הטובה ביותר על מנת לעזור לאותו עובד

בואו ונביא דוגמה היפותטית אחרת (אבל די ריאלית יש לומר), נגיד וחברת אינטרנט מסוימת תרצה ליצור קשר עם כמה מהלקוחות שלה בעקבות תקלה מסוימת שאמורה לקרות באזור שלהם בעוד כמה דקות ופתאום הרשת שלהם תקרוס, מה הם יוכלו לעשות? הרי אף אחד מהעובדים לא יוכל להתקשר אליהם כך, אז במידה ויש DBA מספיק מוסמך בחברה, הוא ידאג שגם במקרים כאלה, מערכת ה-CRM (המקום בו מאוחסנים כל הפרטים, הטלפונים והמיילים של הלקוחות) שלהם תפעל גם במקרי חירום שכאלה.

כמו כן, על אותו DBA גם לעבוד בצמוד לאנשי ה-IT, אותם מנהלי רשתות שבודקים שכל מה שקשור לשרתים, התשתיות, תקלות טכניות וכו'.

ואחרון חביב (וכמעט החשוב ביותר) איש DBA תשתיתי חייב לוודא שהאבטחה וכל מה שקשור לכך מתפקדים בצורה הכי בטוחה שיש (בהמשך אפילו אספר על מחדל עצום שקרה לפני כמה חודשים ברשת המלונות Marriott). כמו כן, איש ה-DBA התשתיתי אחראי גם על דברים שונים בארגון בכל מה שקשור לרשת, כמו שרתים, גיבויים וכו'.

DBA אפליקטיבי
טכנית, חלק גדול מבסיסי הנתונים או מאגרי המידע נחשבים לסוג של אפליקציה או תוכנה, שאליה נכנסים הנתונים השונים והמידע. בין היתר, אותה תוכנה גם מעבדת ומנתחת את המידע.

בגדול, ה-DBA צריך לעבוד עם התוכנות האלה יחד עם שאר האנשים בחברה, החל מאנשי QA ובדיקות תוכנה, עד למתכנתים, מפתחים, מעצבים ואנשי UX/UI, מנהלים והמון אנשים אחרים.

ממש לא מזמן, חברת בגדים די מוכרת רצתה לשדרג את האתר שלה, החליטה שקצת נמאס לה מזה שהאופציה היחידה שאפשר לקנות את המוצרים שלה היא דרך החנות הפיסית שלהם והבינו שהם צריכים להשתדרג להזמנות אונליין (כי כולם כבר מכורים לקניות ברשת, לא?), מן הסתם, אתר כבר היה להם אבל מערכת הזמנות עדיין לא.

הם הזמינו שני בוני אתרים בשביל שיפתחו להם את מערכת ההזמנות, דבר שלוקח לא מעט זמן, לצערם, הייתה שם תקלה במהלך הטמעת המערכת לתוכנה שלהם, הרי כל ההזמנות דרך האתר צריכות להגיע למקום מסוים בשביל לדעת איזה מוצרים כל אחד הזמין, מה המיילים ושאר הפרטים שלהם. אבל למזלם, יש לחברה DBA אפליקטיבי די מוכשר שהצליח לפתור את הבעיה תוך כמה שעות.

בנוסף לכך, DBA אפליקטיבי יצטרך להבין מעט בעיצוב, אל תדאגו לא יידרש ממנו להיות מעצב גרפי מוכשר או להיות אמן בשרטוטים, אלא לעצב אותו בצורה החכמה והנוחה ביותר על מנת שיהיה אפשר להשתמש בו. איש ה-DBA האפליקטיבי לרוב עם אנשי הפיתוח ואנשי ה-BI, כדי להגדיר את מבנה בסיס הנתונים ולעתים אף שליפת נתונים לבקשתם.

אני יכול להסכים עם ההנחה של: "אבל שתי העולמות שציינת נשמעים כל כך שונים אחד מהשני, מה הקשר בכלל?" אבל תתפלאו, DBA מספיק מוכשר ואיכותי יידע לשלב את שתי המקצועות יחדיו (ולקבל על כך תגמול מאוד גדול).

אבטחה - גם למערכות מידע

רבים מהאנשים ששמעו על לימודי מערכות מידע, לא באמת חשבו שיש קשר בין התחום לבין אבטחת מידע, זאת אומרת, שברגע שתזרקו לאנשים (לא מהתעשייה כמובן) את המושג "אבטחת מידע" האסוציאציה הראשונה שתעלה להם בראש היא: "סייבר! לוחם סייבר" או "ניהול רשתות" אבל גם בעולם ה-DB קיימת אבטחה, שהיא לא פחות חשובה מעולמות הסייבר או ניהול הרשתות.

רק ממש לא מזמן הייתה פריצת אבטחה עצומה לאחת מרשתות המלונות הגדולות בעולם, Marriott International על-ידי האקרים. אותם האקרים הצליחו לחדור למערכת המידע של כ-500 מיליון אורחים (!). רק תחשבו על כל הפרטים שנחשפו לעיניי ההאקרים, שבין היתר כללו את השמות של אותם לקוחות, כתובת מיילים, מספרי טלפון, מספרי דרכון, תאריכי לידה, תאריכי הזמנה, כניסה ויציאה מהמלונות וכו'.

בשורה התחתונה, יש חשיבות רבה למערכות המידע, לא רק לתפעול שלהן או כיצד להפיק מהן מידע, אבל גם לאבטחה ולשמירה על הנתונים יש חשיבות לא פחות רבה.

להיות בקשר עם כל החבר'ה ממקום העבודה

אז איך אני יכול להיות DBA?

אז ייתכן כשתתקלו בעתיד בגוגל או בפייסבוק במונחים של: "קורס ניהול מערכות מידע" או "קורס DBA" הם יהיו טיפה פחות זרים לכם. חלקכם אולי כבר פחות או יותר בתחום, אם זה אומר שאתם אנשי IT או כל תפקיד אחר שדומה לכך.

נגיד אחד מהחברים היותר טובים שלי מהצבא, במשך כל השירות שלו היה במחלקת תקשוב וברגע שהוא השתחרר הוא מיד הגיע לעולם ה-IT. הוא היה איש IT בתיכון בגבעתיים ואחרי כמה שנים הוא התלבט מה לעשות, האם לבקש העלאה בשכר, לעבור למקום אחר בתור איש IT או בכלל לפנות לעולם ה-DB.

אחרי שהוא שמע מספיק על לימודי ניהול מערכות מידע ועל קורס SQL (המערכת איתה כל DBA עובד) הוא הבין שהוא חייב לשדרג את עצמו לכיוון הזה. הוא למד את המושגים הבסיסיים באינטרנט, אבל קלט שזה לא מספיק, הוא נרשם לקורס ולאחר כמה חודשים הבין שזה מה שהוא בדיוק חלם עליו.

קודם כל, הוא מרוויח הרבה יותר כסף, יש שיגידו ש: "נו, זה כולה כסף, מה זה כמה שקלים?" אבל בנינו, כולנו היינו רוצים לשדרג את עצמו מבחינת שכר. אבל זה לא רק זה. הוא סוף סוף מרגיש שיש הרבה יותר "נשמה" בעבודה שלו, שיש לו השפעה גדולה על הארגון החדש שהוא עובד בו (מרכז רפואי פרטי בצפון תל אביב) ויש לו אינטראקציה עם הרבה יותר אנשים (הוא אפילו הכיר שם את בת הזוג הנוכחית שלו).

אפשר לומר שהוא הרבה יותר מאושר היום (ולא, לא רק בזכות העו"ש שצמח לו), אז אין ספק שתחום ה-DB רק הולך ומשתפר והביקוש אליו מתגבר ואם אתה רוצה להיות חלק ממנו, אתה פשוט יכול להקליק כאן בשביל לקבל עליו עוד מידע.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה