אין ספק שרובנו חווינו את עולם הגיימינג אי-פעם במהלך חיינו. אולי זה היה כששיחקנו במשחקים של פוקימון כשהיינו קטנים, השתתפנו בטורניר פיפא עם החבר'ה או אפילו באחד המשחקים בטלפון כשהיה לנו ממש משעמם באוטובוס. אין ספק שתעשיית הגיימינג עברה אינספור שינויים, אך השאלה הגדולה היא: "איך זה קרה?" והאם יש קשר לכך אל לימודי אנימציה.

תעשיית הגיימינג בשנות ה-70 והלאה

ראינו המון שינויים שמתרחשים בזירה הדיגיטלית, מטלוויזיית CRT, שהייתה קופסה עצומה ומגושמת, שהשתדרגה אל פלזמה ו-LCD באיכות HD ולאחרונה גם אל מסכי ה-LED 4K, עולם הסלולר גם חווה מספר שינויים. הראשון שיצא היה בגודל של לבנה, אבל עם השדרוגים השונים והכניסה של אפל אל העניינים, יצא הסמארטפון האמיתי הראשון: האייפון כשעד היום עשרות חברות שונות מפתחות טלפונים חכמים בעצמן.

עולם הגיימינג - מכונת ארקייד קלאסית

מכונת ארקייד קלאסית

כמובן שגם תעשיית הגיימינג השתנתה, החבר'ה הוותיקים מבנינו, שבערך בני 30 פלוס כיום, זוכרים זאת היטב. היו כמה משחקים "אינטראקטיביים" ויזואלית שיצאו בשנות ה-50, אך הם היו מיועדים לקהל יעד מצומצם ורק ממש מעט אנשים זכו לשחק בהם. בשנת 1972 יצא אחד המשחקים הפופולריים לאותה תקופה, הנקרא “Pong”, שפיתחה Atari, המשחק היה סימולציה של משחק פינג פונג ועד היום קיימים אנשים שמשחקים בו.

באותן תקופות היו שתי אופציות לאנשים שהיו רוצים לשחק במשחקי ווידאו:

1. להגיע אל מתחם הארקייד, מקום שנמצאות בו מכונות עם משחקים שונים, בשביל לשחק בהן יש צורך להכניס מטבעות או אסימונים (אנשים שחיו בשנות ה-80 וה-90 זוכרים זאת היטב).

2. לרכוש בעצמך קונסולה, כפי שכיום קיימות הקונסולות פלייסטיישן 4, אקס בוקס, נינטנדו סוויץ', גם אז היו כאלה. והמון! להלן חלק מהקונסולות הפופולריות ביותר לאותה תקופה:

  • Sega Genesis
  • Atari 2600
  • TurboGrafx – 16
  • Atari 5200
עולם הגיימינג

רק לא להפסיד

המשחקים ששינו את העולם

ב-1980 יצא משחק הפקמן הראשון (Pac-Man), ליצור הקטנטן, הצהוב והחמוד היו שתי מטרות. הראשונה הייתה להתחמק מהמפלצות המרושעות שרודפות אחריו שלא יפגעו בו והשנייה הייתה לאכול את כל הנקודות הלבנות הקטנות שהופיעו על המסך. הקאץ'? כל זה קורה בתוך מבוך ענקי כך שעלינו, השחקנים, להיות הכי מהירים שיש ולא פחות חשוב – עם טקטיקה וחשיבה יצירתית. בנינו, מי לא מכיר את פוקימן? עד היום הוא זכור כאחד המשחקים הפופולריים בהיסטוריה.

ככל שהשנים התקדמו, כך הגרפיקה של המשחקים השתפרה, האנימציה, התנועות, התנודות, מנוע המשחק והמשחקיות עצמה שודרגה מרגע לרגע. כשנמצאים בעולם שהוא כל כך תחרותי, חשוב לשמור על המותג ועל המשחק שלך ברמה הגבוהה ביותר.

להציל את הנסיכה – הקלישאה שתמיד עבדה באותן שנים

להציל את הנסיכה – הקלישאה שתמיד עבדה באותן שנים

לכן, עם השנים, תעשיית הגיימינג רק הלכה והשתפרה וזכינו לראות כמה שיותר משחקים מז'אנרים שונים שפותחו, כמו למשל את המשחק של מגה-מן, האיש הכחול הקטן, עם התותח הייחודי שביד שלו, כשהמשימה העיקרית שלו הייתה לחסל את אויביו. מאז ועד היום גיימרים וותיקים זוכרים אותו ואפילו ממש בקרוב, בשנת 2019, נזכה לראות משחק נוסף שלו לנינטנדו סוויץ'.

כמובן, שרשימת המשחקים המוצלחים הייתה לא כל כך ארוכה, הנה רק חלק מהמשחקים המוצלחים ביותר שיצאו בשנות ה-80 למשל:

  • הנסיך הפרסי – עם השנים הנסיך הפרסי נהפך למשחק "קאלט" שעד היום אנשים משחקים בו מדי פעם, אמנם היה מדובר בסיפור די קלישאתי, אך לאותה תקופה הוא היה נחשב למקורי וייחודי עם אלמנטים שמזכירים מעט את הסיפור של אלאדין ועלילה שמתרכזת בהצלת אהובת ליבו של גיבור המשחק. המשחק היה פופולרי כל כך, שבשנת 2010 יצא סרט עם עלילת המשחק
  • האגדה של זלדה - קודם כל, נבהיר שלדמות הראשית לא קוראים זלדה, אלא לינק, זוהי טעות שקרתה מהרגע הראשון ונמשכת עד היום. המשחק יצא לקונסולה של נינטנדו והפך עם השנים ל"אגדה" של ממש
  • סופר מאריו ברוס - כבר דמיינתם את המוסיקה של סופר מאריו בראש שלכם? מצוין, זה כבר אומר שהמשחק הזה הושרש אצלכם עוד מאז שהייתם קטנים, המטרה הייתה די "שולית", השרברב עם החולצה האדומה, האוברול הכחול והשפם המגודל – מאריו, יחד עם אחיו, לואיג'י, היו צריכים לקפץ בכל מיני ממלכות על מנת להציל את הנסיכה פיץ', בדרך היו רומסים צבים, אוכלים פטריות ובעיקר קופצים המון
משחקי גיימיניג - קורס גיימינג

מרגיש לכם מוכר, לא?

אין ספק בכלל שהרשימה למעלה ועוד רבים אחרים שידרגו וגרמו לעולם הגיימינג להשתנות באותם שנים, עשרות מיליוני אנשים התמכרו אל המשחקים האלה. זה ממש לא נגמר רק בקניית המשחק, אלא בקניית מרצ'נדייז, ספרים וכל דבר אחר שיגרום להם להנציח את אותם משחקים. מדובר במותגים אלמותיים שייזכרו לנצח בזירת הדיגיטל ובעולם הגיימינג בפרט.

מתחביב נישתי אל עולם ייחודי – כיצד זה קרה?

בשנים האחרונות אנחנו עדים ל"מהפכה" בעולם הגיימינג, אם בעבר זה היה תחביב שנחשב ל"חנוני" וכזה שאנשים (בחלק מהמקרים) היו מתביישים בו, היום הוא נחשב לתחביב לכל דבר, יתרה מכך, קיימים המון אנשים שהפכו זאת למקצוע. מה שגרם לכל אחד לרצות לייצר את הדמויות שהוא משחק איתן בעצמו, אז לא פלא שיש דהירה אל תחום לימודי אנימציה או קורס אנימציה. למרות שבעבר תחום של לימודי אנימציה או קורס אנימציה לא היו פופולריים כל כך.

קיימות מספר סיבות מדוע השינוי הזה קרה, קודם כל, המשחקים נהפכו לקלים יותר, זאת אומרת, שרמת הקושי ירדה – ובהרבה. אפשר להוריד היום מרשת את אחד מהמשחקים הישנים של "אלאדין", "מלך האריות" וכו', אני בעצמי נזכרתי כמה התעשייה השתנתה מאז. כל אחד ששיחק באותם משחקים, כמעט והיה שובר ג'ויסטיק לפעמים משום שלעיתים הם היו קשים ברמה בלתי הגיונית.

חברות המשחקים הבינו זאת ועשו את המשחקים קלים בהרבה, בשביל למשוך קהל יעד רחב יותר, לא עוד רק "גיימרים מקצועניים", אלא כאלה שמעולם לא נגעו במקלדת ועכבר או בג'ויסטיק יוכלו לעשות זאת.

בנוסף לכך, גם חווית הגיימפליי השתנה (גיימפליי = המשחקיות, כיצד הדמות נעה וזזה, הצורה שבה מתפעלים אותה, הפעולות שהיא עושה, סביבת המשחק עצמה וכו'). הכל נהפך לפשוט יותר להבנה ובהמון מקרים – להרבה יותר כיף.

ולדעתי, אחד הגורמים המרכזיים בשינוי התפיסה עבור עולם הגיימינג הוא עניין הגרפיקה שהשתפרה פלאים עם השנים, זאת בזכות האנימוטרים, הגרפיקאים והמפיקים של אותם משחקים, שהבינו שאחת הסיבות שגורמות לאנשים לקנות את המשחקים שלהם היא הגרפיקה המופלאה שהם יוצרים.

מדריך עיצוב דמות בתוכנת Maya


תעשיית האנימציה בעולם הגיימינג

אין ספק שתעשיית האנימציה עוררה פלאים בעולם הגיימינג, היא גרמה לכך שהמון אנשים נמשכים אל התחום. גם הסטודיו הקטן ביותר שרוצה להפיק ולייצור משחק, ייקח אל שירותיו כמה אנימטורים שיוכלו לעשות בשבילו את עבודת המידול ויצירת הדמויות הטובה והמקצועית ביותר.

כמובן, שהתהליך הזה גם "תיגמל" את עולם האנימציה בחזרה, אנחנו רואים המון בני נוער ושאר אנשים, שמגיעים מעולם הגיימינג, המתעניינים בתחום לימודי אנימציה (לימוד אנימציה) או קורס maya. לא רק בשל העבודה שהם יוכלו לייצר בתלת מימד את הדמויות שהם כל כך אוהבים, אלא להיכנס אל תעשיית הגיימינג בעצמם. זהו תחום שרק הולך וגדל, הן בעולם יצירת המשחקים והן בעולם הפרסום ואם יש אנשים שחולמים להתעסק בתחום הזה, הם יוכלו לעשות זאת עם קורס אנימציה תלת מימדית בעצמם.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה