אם היו אומרים לאנשים בשנות ה-90 שבעתיד תהיה אפשרות לעבוד מכל מקום שתרצו, בין אם זו מדינה אקזוטית שרמה המחייה שלה סופר זולה או אפילו במדינת מהממת עם נוף אורבני משגע במזרח אירופה - הם ככל הנראה היו מסתכלים עליך מוזר מאוד. אבל במציאות של היום, עם התפתחות הדיגיטל, האינטרנט, פוסט קורונה ולא פחות מכך - במחשבה ובמנטליות, זה לגמרי אפשרי, כשלאותם אנשים שיכולים לעבוד מכל מקום יש שם רשמי - נוודים דיגיטליים.

אז אמנם את המאמר הזה לא כתבנו מאיזשהו חוף בפיליפינים, אבל לאחר מספר שיחות עם אנשים שנמצאים בתחום (בשלל מקצועות) ולא מעט מחקר, אספנו לכם את כל המידע שאתם צריכים, רגע לפני שאתם בוחרים מקצוע והופכים לנוודים דיגיטליים.

האם זה חלום או שקר? האם קשר מרחוק יכול לעבוד?

כמו כל דבר במציאות של חיינו, אנחנו תמיד נסתכל על "דברים שנראים טוב מדי בשביל להיות אמיתיים" כ-שקר. ובתור ישראליים קל לנו להיות ספקנים - זה טבעי לחלוטין. ובכן, התשובה לשאלה של: "האם להיות נווד דיגיטלי זה חלומי כמו שזה נראה?" היא מעט מורכבת - כי מצד אחד, יש לכך לא מעט יתרונות:
1. לעבוד מכל מקום שתרצו - הסיבה האמיתית שהם נוודים דיגיטליים, יום אחד תוכלו לבלות בדרום בריטניה ושבוע לאחר מכן בברצלונה, הכל אפשרי, הכל מותר ואין מגבלות.
2. היכרות עם אנשים מחו"ל ותרבויות שונות - בדיוק כמו הטיול אחרי הצבא, רק שהפעם יש עבודה מסודרת והרבה יותר חופש לעשות מה שנרצה, כי זו כבר לא חופשה, אלא דרך חיים.
3. במרחק קצר מחופשה קצרה בכל מקום שתרצו - נוודים דיגיטליים רבים בוחרים יעדים אטרקטיבים הקרובים לאתרי נופש, כמו תאילנד, אנגליה, אמריקה ועוד.
4. חיסכון בכסף - במרבית מהיעדים רמת החיים זולה מישראל באופן משמעותי.

נוודות דיגיטלית - אישה צעירה עובדת על לפטופ מחצר בית קפה

אבל אם נוכל לכמת את זה למילה אחת, באמת מדובר כאן על חופש, היתרון שלכם בתור נוודים דיגיטליים הוא שברוב המקרים, אתם לחלוטין אדונים לעצמכם. כמובן שהיחס משתנה בין אם אתם מועסקים בתור פרילנסרים, שכירים או בעלי עסק בעצמכם. כל התמקצעות והיתרונות שלה, אבל רגע לפני שנקפוץ באילו מקצועות הכי מתאים להיות נווד דיגיטלי, נרצה להדגיש בפניכם פיסת מידע חשובה:
להיות נווד דיגיטלי זה לא עניין פשוט או קל, זה לא שהעבודות והג'ובים יגיעו אליכם ישירות למייל וזה לא שבכל מקום שתגיעו אליו יחכו לכם בזרועות פתוחות. לכן, אם אתם חושבים על להגיע בתחום, חשוב מאוד לחקור אותו טוב מאוד לפני כן, כשאחד מהדברים שתוכלו לעשות זה לקרוא את המאמר הנוכחי.

המקצועות המתאימים לנוודות דיגיטלית

החדשות הטובות: כמעט רוב המקצועות בענף ההייטק והדיגיטל יכולים להתאים לנוודות דיגיטלית, כמובן שיש כאלה שהם יותר פופולריים, ויש כאלה שמעט פחות, נכון ל-2024, אלו המקצועות המבוקשים והמשתלמים ביותר בתעשיית ההייטק והדיגיטל בתור נוודים דיגיטליים:

1. עיצוב גרפי ואנימטורים
2. מתכנתים
3. אנשי שיווק דיגיטלי

את המקצועות הללו ניתן לבצע מכל מקום אפשרי, כמובן שזה בהתאם לרוח הארגון או הלקוח איתו אנחנו עובדים. כמובן שישנם מקצועות נוספים שיכולים להתאים לעבודה מרחוק, אך הם פחות נפוצים, כמו אנשי סייבר ואבטחת מידע, אנשי דאטה ו בודקי תוכנה.
כמובן שבין הנ"ל יש הבדלים, אך רוח העבודה שלהם היא יחסית דומה והיא מאוד דינאמית, למשל, נווד דיגיטלי שהוא מתכנת או מנהל סושיאל מדיה, יכול לעבוד ב-2 צורות שונות:

1. עבודה בשוטף וזמינות תמידית (העלאת פוסטים לסושיאל מדיה, טיפול בתקלות באתר, יצירת פיצ'רים לאתר ועוד)

2. פרויקטים זמניים (פיתוח עמוד נחיתה/אתר או מספר כתבות תוכן)

נוודות דיגיטלית - לעבוד בחול

מדוע המקצועות האלו כל כך נוחים לעבודה מרחוק

הסיבה היא בעקבות העובדה שאין באמת צורך בפיקוח תמידי עליכם. במרבית מהמקרים, בין אם אתם שכירים שעובדים רחוק או פרילנסרים (על כך נפרט ממש בקרוב) אתם תעבדו מול הלקוחות או המשרד שלכם בצורה הבאה כשתקבלו פרויקטים:

1. קבלת/יצירת בריף/משימה - תקבלו בריף מה נדרש מכם, לעיתים אתם גם תהיו אלו שמציעים את הרעיונות באופן יזום.

2. קביעת פגישת זום - לאחר שתקראו את הבריף, אתם תרצו להבין לעומק מה הלקוח או מקום העבודה שלכם באמת רוצה. בחלק גדול מהמקרים ולאחר מספיק ניסיון, אתם אפילו תוכלו לעשות את העניין הנ"ל באימייל או בוואטסאפ.

3. שליחת הפרויקט והתקדמות מול שאר הצוות - מאוד תלוי במשימה שקיבלתם ובאילו תחום אתם נמצאים. אז אם אתם מנהלי סושיאל מדיה אתם בוודאי התבקשתם להכין גאנט, אותו תצטרכו לשלוח ללקוח ולקבל פידבקים בהתאם, אותו עיקרון אם אתם מעצבים גרפיים.
אם אתם מתכנתים העניין קצת משתנה, כיוון שיתכן שתצטרכו לעבוד על פרויקט חדש לחלוטין או על תיקון באג/הוספת פיצ'ר באתר/אפליקציה או התוכנה של החברה שאתם עובדים איתה.

4. קבלת פידבק - ברכות! כמעט סיימתם. לאחר ששלחתם את התוצרים שלכם אתם ממתינים ללקוח, בחלק מהמקרים אתם תקבלו אישור והתוצר כבר יהיה באוויר.

כמובן, שיש עוד תצורות עבודה נהוגות, והיא עבודה ע"פ ריטיינר, תשלום חודשי קבוע, שבו העבודה מתבצעת בשוטף ובאופן מסודר (קצת מזכיר את עולם השכירים). לדוגמה, אם אתם מנהלי סושיאל מדיה, אתם תתבקשו לנהל את עמודי הסושיאל באופן שוטף, להעלות תכנים, לעיתים אפילו לקדם אותם, וכיוון שזה לא נחשב פרויקט זמני, אלא עבודת On-Going במשך כל החודש, נהוג לקחת על תשלום בכל חודש שמכסה את כל העבודה שלכם.

להיות נווד דיגיטלי

האם כדאי להיות שכיר או דווקא פרילנסר?

שאלת השאלות, באיזו תצורת עבודה עדיף לעבוד, האם בתור פרילנסר שמסתמך אך ורק על פרויקטים/תשלומי ריטיינר או לעבוד כשכיר שפשוט עובד מרחוק? לכל אחד יתרונות וחסרונות, ערכנו השוואה קטנה שתעשה לכם סדר בעניינים. חשוב להדגיש, שאנחנו מדברים כאן בשני המקרים על עבודה מרחוק בתור נוודים דיגיטליים:

פרילנסר או שכיר

קיימים 2 סוגים של פרילנסרים:

נקודה חשובה: קיים הבדל גדול בין פרילנסר שמסתמך אך ורק על פרויקטים זמניים לבין פרילנסר שיש לו לפחות 2-3 לקוחות שהוא גובה מהם תשלומי ריטיינר קבועים בכל חודש. כמובן שלכל תחום יש את היתרונות והחסרונות שלו, הטיפ שלנו הוא למצוא את השילוב בין השניים: לקוחות קבועים בתשלומי ריטיינר (או לקוח קבוע) ולצידו פרויקטים מזדמנים בכל חודש דרך הלקוחות שלכם.

מיסים ותשלומי ביטוח גם בעבודה בחול

לפני שאתם טסים, בין אם יש לכם אזרחות זרה או לא, אתם חייבים לבדוק כיצד אתם צריכים לשלם מיסים כשאתם בחו"ל. במרבית מהמקרים אתם עדיין תיחשבו לתושבי המדינה (רק לאחר מספר שנים יש סיכוי שזה ישתנה, כמובן תלוי בנסיבות). תדאגו לעבוד עם רואה חשבון באופן צמוד בנוגע לכך, שידאג לכם לתשלומי מס הכנסה, ביטוח לאומי, בריאות וכו', ומנגד גם להפריש לעצמכם פנסיה.

9 טיפים של "איך להיות נווד דיגיטלי"

לא מעט מהישראלים עשו את המעבר לנוודות דיגיטלית, רובם בהחלט מרוצים מהתפוקה, השכר ושלל היתרונות שכבר ציינו קודם. אבל מהם הדברים שאתם חייבים לעשות, רגע לפני שאתם עולים על הטיסה הבאה והולכים לשנות את החיים שלכם ב-180 מעלות?

1. עבודה קבועה

אל תטוסו ואל תתחילו את חייכם כנוודים דיגיטליים אם אין לכם עבודה בתור שכירים (מרחוק) או שיש לכם מספר לקוחות שאתם עובדים איתה בצורה קבועה.

2. תהיו עם ניסיון

העדיפות המרבית היא שיהיה לכם ניסיון בתחום שלכם לפני שאתם פורשים כנפיים אל עולם הפרילנס בתור נוודים דיגיטליים.

3. קבלו מידע על היעד שלכם

בחרתם יעד? מצוין. תלמדו אותו כמה שיותר, תזכרו, אתם לא באים לחופשה, אתם באים לעבוד. תלמדו את התרבות שלהם, תבינו מה מותר, מה אסור, האם בכלל נהוג לשבת בבתי קפה ולעבוד? או שזה יראה מוזר?

4. תיק מסמכים

בעיקר שהכל בו דיגיטלי, חשוב שתשמרו לעצמכם מידע קריטי גם במסמכים פיזיים, למקרה שהסלולר או הלפטופ שלכם ייהרסו או ייגנבו:
* דרכון/תעודת זהות/רישיון נהיגה בתוקף + תאריך ההנפקה שלהם
* תוקף של כרטיס האשראי שלכם
* ביטוחים, חיסונים וכו'

5. אל תמהרו לטוס למזרח או לדרום אמריקה בפעם הראשונה

נשמע חלומי, אנחנו יודעים, אבל בתחילת הדרך, נסו להגיע למקומות מערביים שבהם יותר נוח להתנהל כנוודים דיגיטליים.
את ההרפתקאות במזרח אסיה, דרום אמריקה ושאר יעדים אקזוטיים אחרים - תשמרו אחרי שתצברו קצת ניסיון בתחום.

6. תבדקו על חללי עבודה משותפים ביעד שלכם

תתפלאו, אבל זה הולך לחסוך לכם הרבה זמן.

7. כנסו לקהילות

יש עשרות קהילות של נוודים דיגיטליים ברחבי העולם, גם בישראל יש מספר קבוצות פייסבוק שמטרתן היא קידום השיח על התחום הזה. תתחברו לשם, תפרסמו את עצמכם, דברו עם אנשים ותקבלו כמה שיותר מידע.

8. תקציב

צרו לעצמכם תפקיד לפני כל יעד, כמה אתם מוכנים לבזבז, כמה לחסוך ואיך אתם הולכים להתנהל כלכלית.

9. איזון בין עבודה לחיים שבחוץ

הגעתם ליעד חדש! מזל טוב. אנחנו בטוחים שיש המון התרגשות באוויר, אבל אל תשכחו שהגעתם גם לעבוד, ומנגד, גם לטייל וליהנות מהתרבויות החדשות. צרו לעצמכם שגרת עבודה במהלך היום או בהתאם לאזור הזמן איתו אתם עובדים, ובשאר הזמן תטיילו, תחקרו, תיפגשו עם אנשים ועוד.

נוודות דיגיטלית - למצוא את האיזון בין עבודה לחיים.

מי אמר WORK LIFE BALANCE?

מדריך לנוודות דיגיטלית - כל הדברים שאתם חייבים לפני הטיסה

אמנם לא כל הרשימה הבאה היא בגדר חובה, אבל היא לחלוטין תוכל לעשות לכם חיים קלים יותר:

  • לפטופ
  • מתאם חשמל
  • סוללה ניידת לסמארטפון
  • סטנד מתקפל ללפטופ
  • מקלדת ועכבר קומפקטים
  • ראוטר נייד
  • אוזניות חוסמות רעשים
  • כונן קשיח נייד
  • רמקול נייד
  • אפשרות ל-eSim בנייד שלכם או רכישת כרטיס SIM בכל יעד שתטוסו אליו
  • מזוודות קלות לנשיאה בלי יותר מדי בגדים

בין היתר, נמליץ גם להשתמש בשירותי VPN כשתצטרכו להתחבר לשירותים בנקאיים או ביטוחיים של ישראל, לרכוש לעצמכם מנוי או למצוא תוכנה חינמית לניהול משימות (בסגנון Trello), וגם להתקין אפליקציות ללימוד שפות זרות.

לסיכום

עולם הנוודות הדיגיטלית מתפתח בכל רגע אפשרי, ומרגע לרגע, במיוחד אחרי הקורונה, יותר ויותר אנשים מבינים שזה העתיד ובעלי עסקים מאפשרים לעובדים או לפרילנסרים שלהם לעבוד מרחוק. כי במילא במרבית מהמקרים עבודה מרחוק היא הרבה יותר הגיונית. מאחלים לכם המון בהצלחה!

מעוניינים ללמוד קורס בתחום ההייטק, לחצו על שם הקורס לסילבוס המלא:

קורס ניהול תשתיות תקשורת | המסלול המלא בשילוב כלי AI

קורס בדיקות תוכנה – QA | בשילוב טכנולוגיות AI

קורס ניהול תשתיות תקשורת Cisco | המסלול המואץ בשילוב כלי AI

קורס ניהול רשתות System | המסלול המואץ בשילוב כלי AI

קורס סייבר ואבטחת מידע Ethical Hacking | בשילוב טכנולוגיות AI

קורס Data Analyst & BI | המסלול המקיף למקצועות הדאטה בשילוב כלי AI

קורס אנימציה בתלת מימד משולב עם קורס גיימינג ופיתוח משחקים | בשילוב כלי AI

קורס UX/UI – אפיון חווית משתמש ועיצוב לדיגיטל | בשילוב כלי AI

קורס גיימינג ופיתוח משחקים | בשילוב כלי AI

קורס אנימציה בתלת מימד (התמחות ב-ART ו-3D למשחקים) | בשילוב כלי AI

קורס שיווק דיגיטלי – מאסטר בשיווק ופרסום דיגיטלי | בשילוב כלי AI

קורס עיצוב גרפי – המסלול המלא למעצב בדיגיטל | בשילוב כלי AI

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה