בין אם אתה שייך לעולם הפיתוח והתכנות או סתם חושב על קורס Java, בטוח שמעת על השפה שמלווה מאות אלפי חברות וארגוני הייטק בעולם, שבזכותה הם מפתחים אתרי אינטרנט, אפליקציות, תוכנות ועוד. בכתבה הבאה נתרכז על שני היבטים חשובים ביותר, הראשון הוא ההיסטוריה של השפה, ואיך הכל התחיל בשנות ה-90, והשני הוא על JavaScript, שהיא חלק בלתי נפרד מעולם הפיתוח כיום.

לעמוד קורס פיתוח אפליקציות המלא עם קורס JAVA והתחייבות לעבודה לחץ >>

ג'אווה בראי ההיסטוריה

בשנת 1982, הוקמה חברת המחשבים סאן מיקרוסיסטמס (Sun Microsystems) על-ידי וינוד כוסלה, אנדי בכתולשטיים, ביל ג'וי וסקוט מקנילי. בשנת 1990, היא החלה בפרויקט פנים לפיתוח שפת Java בהנהגת ג'יימס גוסלינג, כשבתחילה ניתן לו השם פרויקט החמקן אבל לאחר מכן שונה לפרויקט הירוק.

מטרתו המקורית הייתה ליצור Embedded Systems למכשירי חשמל חכמים, כמו תנורים או מקררים חכמים. כמה מדהים זה שהם הצליחו לחזות את העתיד שמתרחש ממש בשנים אלו. בנוסף לכך, המערכת תוכננה להיות משובצת גם במחשבי כף יד.

 בתחילה, הצוות של גוסילנג רצה לפתח את הפרויקט על שפת C++, אך לצערם היא הייתה מורכבת ועמוסה מדי בשביל לשבץ אותה במערכת פשוטות למדי. והם לא רצו שזה יצור עומס או בעיות עליהן. לאחר מספר ניסיונות, הוחלט כי יש לכתוב שפה חדשה לגמרי. שתהייה מבוססת על מספר עקרונות בסיסיים של C++ בלבד.

ב-1994 הוחלט לקחת את הכיוון של הפרויקט לכיוון אחר, הלא הוא ה-Web, הם צפו את העתיד וידעו שהאינטרנט הולך לשבור את העולם (כשכבר באותם ימים הלך והתבשל לו). הצוות הניח שהפלטפורמה הזאת תצטרך לשפת תכנות שבעזרתה יהיה אפשר להריץ בתחנת הקצה יישומיים אינטראקטיביים מבלי להיות תלויים במעבד או מערכת הפעלה. מה שחוסך המון כסף, זמן ועבודה.

אגב, עובדה לא חשובה שאולי תסקרן אתכם – בתחילה לפרויקט קראו Oak, על שם העץ שהיה בסמוך לחלון המשרד של ג'יימס גוסילנג. אך הם הבינו שהשם הזה כבר תפוס. ישנן שתי שמועות מרכזיות לכך, וייתכן שזה בהחלט קשור לפגישה מסוימת שנערכה בבית קפה ב-1994:
• ראשי התיבות של חברי הצוות (James,Van Hoff Arthur, Andy) שנוכחו באותה פגישה

• הקפה ששתו באותה פגישה הגיעו מג'אווה, אזור באינדונזיה

כמובן, שה-Java התפתחה אל מספר תחומים שונים ומגוונים, והיא עדיין נחשבת לאחת משפות התוכנה הפופולריות והחשובות ביותר בתעשייה. לא רק שהיא פופולרית בקרב מתכנתים או מפתחים, אלא בכל תעשיית הדיגיטל וההייטק. על-פי Google Trends, היא נחשבת לשפת התכנות הפופולרית ביותר. וכיום קורס Java נחשב לאחד ממסלולי הלימודים הפופולריים ביותר בתעשייה.

אזורי ג'אווה, אינדונזיה

מעניין אם באותן השנים, אותו הצוות חשב על כך שכל מה שקשור אל לימוד Java יתפוס כל כך חזק ותאוצה בשנים האחרונות.

ה-JavaScript שנתנה נוקאאוט למיקרוסופט

Java Script, היא שפה תכנות דינמית מונחית עצמים המותאמת לשילוב באתרי אינטרנט ורצה על-ידי דפדפן האינטרנט בצד הלקוח – ויקיפדיה.

בגדול, JavaScript מצליחה לשדרג ולהרחיב את היכולות הבסיסיות של ה-HTML ובזכותה ניתן ליצור יישומי אינטרנט מתוחכמים, איכותיים ובטוחים יותר. ברמת העיקרון, כמעט כל אתרי האינטרנט כבר משתמשים בשפה הזאת. אחד היתרונות הגדולים של ה-JavaScript היא שניתן בזכותה להציג דפים דינמיים גם בדפי HTML.

למקרה שלא ידעתם...:

• צד לקוח -
כשמדברים על צד לקוח, מתכוונים למחשב הביתי (או הסמארטפון למשל) שמקבל את המידע שהגיע מצד השרת וכיצד הוא מציג אותו למשתמש. בגדול – מדובר על הפעולות שמבצע המחשב האישי שלנו כדי להציג לנו את צג הלקוח את הדף שהגיע מהשרת (בדיוק כפי שאתם רואים את עמוד האינטרנט הזה).

• דף אינטרנט דינמי -
אם חשבתם שאתר אינטרנט מכיל את התוכן עבור כל אחד מכם – זוהי טעות. הוא לעיתים משתנה על-פי פרמטרים שניתנים על ידי המשתמש (הגולש, זאת אומרת, אנחנו) או המחשב עצמו.

אגב, מייקרוסופט בעצמם ניסו לפתח מתחרה ישירה ל-JavaScript, קראו לשפה הזאת VBScript, אך היא לא צלחה במיוחד. לאחר מאמצים מרובים, מייקרוסופט הבינה כי נכשלה, ויצאה עם גרסה של JavaScript בשם Jscript. מה שגרם להמון בעיות בקרב מפתחי האינטרנט באותה עת.

כיום, גם אנשים שאינם מתחום התכנות, חושבים על להיכנס אל קורס Java שיעניק להם את הידע שהם כל כך צמאים לו.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה