בשנים האחרונות, אנחנו עדים להמון סרטים, בהם מראים כיצד רובוטים ואינטליגנציה מלאכותית משתלטים על החיים שלנו, כמו בסרט הקומיקס של מארוול, Avengers: Age of Ultron, בו האויב הראשי הוא רובוט מרושע, שאחד מגיבורי הסרט בנה ופיתח בטעות (נו, מה לעשות שלטוני סטארק לא היה בודק תוכנה בסביבה?).

כפי שניתן לראות, אחת מהחברות הגדולות בעולם, Amazon, התחילה להפעיל לפני כשנה את השירות של Amazon Go, מדובר למעשה בסופר שהוא ללא אנשים שנותנים שירות, הלקוחות נכנסים, סורקים את הטלפון שלהם, מוסיפים מצרכים לסל, יוצאים מהסופר, המוצרים נסרקים ולאחר מכן מתבצע התשלום באופן אוטומטי.

אולי גם יעניין אותך...

השאלה שעולה בעקבות סרטים כאלה ואחרים – האם הגיע העידן שבו AI, אוטומציה וכו' ישתלטו על חיינו? על אחת כמה וכמה כשאנחנו מדברים על עולם העבודה והקריירה? הרי בכל רגע נתון אנחנו שומעים על פיתוחים מחודשים שלמעשה מחליפים עובדים שונים בתעשייה, אך האם הדבר יכול לקרות גם בעולמות ההייטק? על אחת כמה וכמה כשמדברים על תחום בדיקות התוכנה וה-QA.

בכתבה הבאה, נתוודע אל בדיקות תוכנה ידניות, מה זה בכלל בדיקות אוטומציה ומה ההבדלים ביניהם.

בדיקות תוכנה ידניות – למה צריך את זה?

רגע לפני שאדבר על השוואות בין עולם בדיקות התוכנה הידניות לבין פיתוח אוטומציה לבדיקות תוכנה, חשוב לי להסביר על שני התחומים.

נסה לדמיין לרגע שחברת הייטק תרצה לפתח מוצר כלשהו, לצורך הדוגמה, אפליקציה לאיתור כלי הרכב שלך בחניונים (רעיון מדליק, לא?), אין ספק שיהיה מדובר בעבודה ארוכת טווח של צוות מוכשר, שיכלול מתכנתים, מעצבים גרפים, אנשי UI ו-UX, כותבי תוכן, מנהלי פרויקטים, קופירייטרים וכו'.

אחרי כל תהליכי הפיתוח וההפקה של האפליקציה, לאחר שיווק ארוך ומכירה, קיים סיכוי גבוה, שהיא תהיה מלאה בבאגים והמון שגיאות, למשל, כשהמשתמש ירצה להשתמש בה לראשונה, אופציית ה-GPS לא תוכל לתת הרשאה לאפליקציה דרך הטלפון.

במקרים גרועים יותר, היא כלל לא תפעל כשינסו להיכנס אליה, שגיאות נוספות, יכולות לקרות גם מבחינת חווית משתמש לדוגמה, כפתורים באפליקציה שנמצאים במיקום לא נוח, טקסט שבורח מחוץ למסך וכו'.


בשורה התחתונה, חברה מסוימת יכולה להשקיע על פרויקט מסוים המון שעות, אבל ייתכן והמוצר שלה, ולא משנה אם זו אפליקציה, תוכנה או כל דבר אחר, יכול לצאת עם המון בעיות תפעוליות מבחינת חווית משתמש או באגים באופן כללי שיכולים להקשות על אופן התפעול שלו.

לכן, עוד לפני עידן המחשבים, הומצא תפקיד ה-QA, בו למעשה יש צוות שלם (או איש אחד) שיהיו אחראים על בדיקה של המוצר (ללא קשר לתחום ההייטק או לא) שלאורך התהליך עליהם לוודא שהמוצר יצא כמה שיותר שלם וטוב (בעזרת כלים מסוימים), עד כמה שאפשר, מכיוון שאין באמת דבר כזה מוצר מושלם.

עם השנים, זה הגיע גם אל עולמות ההייטק, כמעט ואין משרד שמפתח מוצר שאין לו צוות של בודקי תוכנה מוכשרים, שכל תפקידם הוא לוודא שאין שום באג בתוכנה או שחלילה יש שגיאה מסוימת כשמנסים לתפעל את אותו מוצר.

אוטומציה – מי את?

בשנים האחרונות, שוק בדיקות התוכנה התפתח בקצב מסחרר, זה קרה בדיוק כשעולם הפיתוח הגיע גם אליה, מדובר בתחום חדש לגמרי, בו מתחרש השילוב של QA ותכנות, תפקידם של מפתחי האוטומציה, הוא לכתוב ולתכנת מערכת שתוכל לבדוק בעצמה אם קיימות בעיה באפליקציה.

היתרונות של בדיקות אוטומציה לעומת בדיקות ידניות:
• יותר מהיר – כשתוכנה מסוימת אחראית על בדיקות התוכנה, היא תעשה זאת באופן מהיר יותר מכל בודק תוכנה ידני

• יותר מדויק – עד כמה שאנחנו יכולים לחבב את בודק התוכנה הידני, התוכנה תוכל לעשות זאת באופן מדויקת ופרטני יותר

• רחוק מהמשרד – כשמפעילים את התוכנה, היא תתחיל לעשות סריקות בעצמה, גם כשבודק התוכנה נמצא בארוחת צהריים, בחופשה, בשעות הערב או אפילו בסופי השבוע (במקרים מסוימים)

בשורה התחתונה – מה יותר מועיל לנו?

אם אתחיל להעביר סקר בין כל משרדי ההייטק השונים כיום, או בין מתכנתים ובודקי תוכנה שונים, ואשאל אותם: האם באמת יש צורך עדיין בבודקי תוכנה ידניים? הרי כבר קיימת אוטומציה בתחום. ובכן, אני מניח שרובם יתנו את התשובה הפשוטה: נכון שאוטומציה באמת קידמה את התחום ובהחלט שידרגה לחלקנו את החיים, אבל עדיין יש צורך הכרחי בבודקי תוכנה ידניים.


לא משנה כמה תחום האוטומציה יתפתח בבדיקות התוכנה, עדיין יהיה קיים צורך באיש QA/ בודק תוכנה ידני שיעשה את העבודה שלו, כי בהמון מקרים, העין האנושית תקלוט שגיאות, באגים או כל דבר אחר בצורה הרבה יותר טובה ומקצועית.

אם אתה חושב להיות בודק תוכנה ידני, אין לך ממה לחשוש, התחום עדיין מתפתח בקצב שיא וגם בשנים הקרובות תהיה דרישה עצומה עבור אותם אנשים.

קורסים מומלצים עם התחייבות לעבודה*:

קורס בדיקות תוכנה QA
קורס אוטומציה ל-QA

קורס פיתוח אפליקציות ל-Android ול - iPhone
קורס סייבר Ethical Hacking
קורס שיווק דיגיטלי – קורס קידום אתרים אורגני SEO, קידום ממומן PPC ורשתות חברתיות
קורס בניית אתרים Full Stack Development

קורס עיצוב גרפי עם התמחות בעיצוב חוויית משתמש UX – Design
קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע
קורס אנימציה – לימודי אנימציה תלת מימדית תוכנת מאיה עם התמחות ב-ZBrush
קורס פיתוח משחקים Gaming & VR*
קורס Data Analyst & BI
קורס ניהול שרתי לינוקס Linux
*ללא התחייבות לעבודה

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה